Snö

Äntligen en onsdag när jag slipper vara i Vasa utan familjen. Så här i efterhand konstaterar jag att det ändå kanske skulle ha varit det vettigaste alternativet att övernatta fast familjen åkte hem... Vädret var ju inte direkt tilltalande....halt, dessutom. Vore det inte för mina underbara studerande skulle jag ta en semesterdag i morgon också.... Vi hade ett helt äventyr när vi kom hem. Gårdsplanen insnöad, men maken skulle ändå köra in bilen i garaget - utan att först skotta gården... Gissa hur det gick... Bilen fastnade. Så är det med bakhjulsdrivna bilar. Nå, försökte dra med andra bilen (som förstås först lyckades fastna, den också). Bilen rörde sig inte en tum. Lyckades i alla fall få iväg andra bilen till granngården, så kom det trevliga att sätta fast schaktbladet på traktorn. Nu svors det en del över att min far tagit loss schaktbladet. I och för sig inte hans fel, att vi inte skottat undan litet INNAN vi åkte på utfärd.... men när man är irriterad blir allt andras fel. Nå, maken fick slutligen allt att fungera, körde bort snö från gårdsplanen, drog loss bilen med traktorn(vilket jag föreslagit i ett ganska tidigt skede) och nu står bilen snyggt och fint inne i garaget. Få se om jag lyckas få ut bilen och komma mig till jobbet till 10 i morgon bitti. Hade tänkt ha sovmorgon, men det är väl nog bäst att stiga upp i tid så jag hinner.... Lär inte gå att köra fort i morgon.

Ja, så har universitetsanställdas fackförbund gått ut med strejkvarsel. I detta skede en endagsstrejk. Strejk är inget jag stöder, men i det här fallet tycker jag nästan att det är befogat. När universiteten skulle övergå från att vara statliga till att bli privata lugnades vi hela tiden. Det blir ingen större skillnad i arbetsförhållandet, tanken är att rättigheter och skyldigheter förblir som förr. När det sedan blir kollektivavtalsförhandlingar visar arbetsgivaren inte alls den sidan. Jag känner mig lurad. Löneförhöjningar orkar jag inte strejka för - tänk vad lång tid det i så fall tar att tjäna in det man förlorat under en strejk (speciellt när man ändå har arbetet liggande på skrivbordet när man kommer tillbaka). Jag vill inte strejka nu heller, men kommer att göra det om det blir aktuellt. Efter 21 år hos samma arbetsgivare hade jag förväntat mig att de faktiskt är måna om att motivera oss att sköta vårt jobb trots alla nyheter som påtvingats oss de senaste 5 åren. Nu säger jag inte att just min arbetsgivare har samma åsikt som förhandlarna, jag skriver rent allmänt. Nå, vi ska hoppas det ordnar sig.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider