Utvärdering av YAZIO-appen

I slutet av förra året försökte en god vän få mig med på en 73-dagars utmaning. Man skulle använda produkter tillverkade av bär som plockats i Lappland. Och så i Nya Zeeland. Vi diskuterade aldrig vad de kostade, för målsättningen var att jag skulle bli friskare. Inte köpa något. Men jag har googlat på företaget och sett att priset för den utmaningen skulle ha varit 2-3 euro om dagen. Dessutom säger jag vanligen "blaha, blaha" när folk försöker övertyga mig om att jag behöver vitaminer elle Omega 3 eller liknande. Det gjorde jag nu också. Inte direkt. Men i princip. Säkert kan det vara bra, men en marknadsföring som är för bra för att vara sann, biter inte på mig. Även om den kanske är sann. Jag går bara inte igång på sånt. Jag måste alltid ha en inre motivation. Komma på saker själv. Ingen ska försöka övertala mig.  Då går jag i lås. Jag måste få ta reda på och testa själv. Så är det med makens solenergiprojekt, som jag var väldigt sur på i början. Det är jag inte längre. För elräkningarna blir mycket lägre nu, när det är ljusare ute och vi använder tvättmaskin, diskmaskin och dammsugare etc under den tid då vi producerar egen el.

Men det var inte det jag skulle skriva om. Det var YAZIO-appen, som jag tänkt utvärdera.
Jag köpte full version (PRO) av den 11 februari.  I korthet går det ut på att man skriver in vad man äter, och appen räknar ihop kalorierna. Utgående från min ålder och vad jag uppskattar att jag rör mig och utgående från mina mål har jag ett antal kalorier att använda per dag. Appen är hopkopplad med telefonens stegräknare, så då räknas automatiskt kalorier bort och jag får äta lite mer, ju mer jag rör mig. Helt logiskt, ingen "rocket science". Och så kan man förstås registrera hårdare träningspass separat.

Vad har då hänt under den tid jag använt appen?
a) Det är himla tråkigt att hela tiden sitta med telefonen och knacka in vad man äter. Resultat: Man funderar en gång till, om det verkligen är värt att gå till kylskåpet efter den där länkkorvsbiten man vill ha.
b) Appen visualiserar att den där bakelsen jag vill ha kostar mig kanske 400 kalorier. Och att jag kan få en portion lasagne för de kalorierna... Jag tänker en gång till. Måste jag ta en bakelse? Kan jag kanske hålla mig till en banan? Eller ännu bättre: en morot.
c) Har något hänt med min vikt, då? 11-14 februari hade jag en medelvikt på 84 kg.
4-10 mars var medelvikten 80 kg. 18-24 mars var den 79 kg. Och  nu denna vecka 78,3 kg. Dvs. Jag har, utan att svälta, utan att banta, utan att motionera mera än vanligt blivit av med 5-6 kg sedan 11 februari.
d) Blodtrycket då? Det har faktiskt också förändrats lite. Medeltalet 18-24 februari var 149/86, denna vecka var medeltalet 133/83. Inga stora förändringar. Men ändå.

Så jag ska försöka lite  till. Jag betalade knappt 40 euro för en ettårsprenumeration på appen. Bara jag vågar, ska  jag ta kontakt med arbetsplatsläkaren och be att få kolla kolesterolet. Hittills nöjd med appen, alltså. Och NEJ. Jag har inte betalt för att skriva om den.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider