Sista dagarna

Denna sista vecka har jag tagit det lugnt. Vi hade gäster på onsdagen, har varit till Jakobstad och Strandis i Larsmo för att det var fint väder - men inget speciellt i övrigt. US Nizze 1 fick tillsammans med andra ur den äldre kontingenten vara och se på pjäsen Okänd soldat i Harparskog. Den fick bra kritik av Nizze 1. Just nu är fru Nizzan helt ensam i huset med hundar och katter. Resten av familjen har åkt till Svärmor i södern. Fru Nizzan hade inte lust att åka en extra runda längs riksåttan, eftersom jobbet börjar på måndag. Och då är det ca 16000 km som ska avverkas innan det är dags för semester. Ve och fasa, dessutom märkte fru Nizzan att hennes konto är nästan tomt. Och då är det ännu 10 dagar till lön. Blev en dyr semester. Vi har skaffat lite inredning åt Nizze 1. Och så ska vi börja betala hyra också. Hujedamej.

Nå. Det jag egentligen just började fundera på, var diskussionen gällande vad man får göra på söndagarna. Är det OK att klippa gräs på söndagen? Som uppvuxen på en lantgård fick jag lära mig att på sommaren jobbade man på söndagen om man hade hö som var torrt och behövde under tak. Då spelade det ingen roll om det var lördag eller söndag. Och kossorna brydde sig inte om, huruvida det var vardag eller söndag. De skulle mjölkas och utfodras två gånger om dagen sju dagar i veckan. Jag minns dock att min konfirmationspräst, som inte hade jordbrukarbakgrund, ansåg att man borde lita så mycket på Gud att man låter höet ligga till måndag. Dream about it. Den som litar så mycket på Gud, lär nog ha fått mycket dåligt hö i sina lador. Man ska vara realist. Min pappa brukade citera Bibeln "Det är tillåtet att göra gott på vilodagen", och så åkte vi ut på åkern.  Däremot var jag uppfostrad så att det inte skulle stickas eller sys på söndagen. För mig, som hatar att sy, var det ingen uppoffring. När jag flyttade till Åbo började jag dock sticka mycket på söndagarna, speciellt under tågresorna. Däremot studerade jag sällan på söndagarna. Just nu händer det att jag klipper gräs på lördag kväll eller söndag. Det händer att jag stryker kläder på söndagar och att jag tvättar kläder på söndagar. Däremot undviker jag att städa och tvätta fönster på söndagar, såvida vi inte ska få gäster och huset är helt oacceptabelt att visa upp för gäster.

Fru Nizzan är alltså född på 60-talet och uppvuxen i en tid, när det var vanligt att majoriteten av barnen deltog i söndagsskolor och annan verksamhet i församlingens regi. Och att folk gick på kristna möten, fastän de inte var så speciellt religiösa. Det var liksom en annan tidsanda, om vi säger så.

När Marcus Henricsson aktualiserade gräsklippningen, tror jag kanske inte det var direkt för att visa på att vissa saker inte ska göras på söndag. Det var väl mera att aktualisera vilodagen. Igen, för att återgå till landsbygden, så är jag van vid att traktorer kör vardag som söndag. Morgon, middag och kväll,  ibland natt, beroende på årstid. Det stör mig inte särskilt mycket, när det rör sig om arbetskörning. Det som i tiderna störde mig mera, var Nizzarnas kompisar och deras traktorer klockan 3 på natten.

För mig är söndagen en dag då man FÅR vila. Man FÅR ta det lugnt. Man MÅSTE inte vara aktiv och göra något. Man MÅSTE inte jobba i trädgården. Man MÅSTE inte städa. Man MÅSTE inte tänka på jobbet. (Fast nog har fru Nizzan många söndagar suttit och förberett lektioner. Och det gör de flesta lärare.) Så jag ser det främst som att "vilodagen är till för människan och inte tvärtom".  På söndagen ska man kunna göra sådant som man mår bra av, som gör att man kopplar av. MEN när det gäller specifikt gräsklippning eller annan verksamhet som för oväsen,  så tycker jag förstås att man kan undvika gudstjänsttiden och börja först efter 12 eller 13. Detta av respekt för grannar som a) firar gudstjänst, b) vill sova, c) av någon annan orsak vill ta det lugnt på söndag förmiddag. Så för mig går gränsen där: Hör jag att andra grannar är på gång med traktorer, trimmer, gräsklippare, röjningssåg, motorsåg etc på söndag, så kan jag också göra det. Om jag vill. Eftersom jag då inte stör någon. Om grannarna däremot har det tyst, ligger och solar en söndag eller har gäster som sitter ute  (och jag är typ 10 meter från deras gräsmatta), så kanske jag kan välja en annan tid för mitt utejobb som för oväsen.  Och ska man använda vilodagen till att vila, så borde man ju se till att det man då gör  (ute eller inne, tyst eller med oväsen) är något som man kopplar av med.  Det är min syn på vilodagen. Gör vad du vill, bara du visar lite hänsyn gentemot dem som bor nära. Vi har 100 meter till närmaste granne, så vi störs inte av gräsklippare. Vanligtvis inte av traktorer heller, eftersom det brukar vara arbetskörning. Och med tanke på hur det är att bo i staden, har vi det mycket lugnt.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider