Minstingen åkte

Så åkte minstingen i väg till Esbo. Där ska han bo under hösten, tills militärtjänstgöringen tar vid. Under hösten ska han bekanta sig med studierna i kemi vid Helsingfors universitet. Usch, vad vemodigt. Jag vet att det är så här det ska vara. Men ändå. Dagen till ära hittade  jag den musiklista som jag presenterade för Radio vegas lyssnare 2011. Jag har tappat bort CD:n jag fick efter programmet, så jag minns inte mina förklaringar till, varför dessa låtar var mitt val. Men så här sju år efteråt kan man ju fundera pånytt.

ABBA
One of us

ABBA var min ungdoms favoriter. Första gången jag kom i kontakt med dem var Björn och Bennys kassett Hej Gamle man och, faktiskt, Hootenanny Singers Omkring tiggaren från Luossa. För där var ju Björn med. Efter ABBAs seger i eurovisionsschlagern i Brighton 1974 var de mina idoler. Jag samlade alla bilder och tidnignsurklipp om dem i flera år.

Just den här sången är känslosam och tilltalar mig, när jag är på snyfthumör.

AFTER DARK
La Dolce Vita

Den här måste bara vara med på en CD om mig och mitt liv. Jag är konservativ, nykterist, gillar varken glitter eller glamour - än mindre heta, fartfyllda nätter. Men den här sången med den här gruppen.... Det blir sådan ironi att jag brukar gå och sjunga den rätt ofta för mina nära och kära. Ja, de gillar förstås inte sångrösten. Men speciellt när jag sitter i mjukisbyxor och smutsigt hår en lördag kväll. Då passar verkligen den här. Kanske är det min innersta önskan att leva La Dolce Vita med glitter och glamour utan krav.

AGNETHA FÄLTSKOG
När du tar mig i din famn

Den här blev jag förtjust i, när den kom ut. Jag tror den finns på skivan 11 kvinnor i ett hus. Den där känslan, när man vet att ett förhållande borde vara slut. Men det ändå finns känslor kvar på något sätt. Oj, ljuva ungdom. Det fanns en tid, när jag identifierade mig med detta. Och Agnetha är alltid Agnetha.

BJÖRN AFZELIUS
Tusen bitar

Björn Afzelius hörde inte till mina favoriter i ungdomen. Då var han så vänster, att det med min dåtida politiska inriktning (ja, nu är jag ju inte politiskt intresserad, egentligen - men man hade väl principer som ung) inte hörde till dem som lyssnade på. Men, se med åldern märker man det ena och det andra. Att det finns viktiga saker i Afzelius' texter. Texter man sedan kan tolka som man vill, beroende på livssituation.

BJÖRN SKIFS
Håll mitt hjärta

Björn Skifs har jag gillat sedan tonåren. Jag minns att jag tyckte han var så charmig, så tonårshjärtat klappade lite extra hårt när jag såg honom. Och den här sången har så fin text.

EUROPE
The final countdown

Här är det lite tuffare tongångar. För mig i tonåren skulle det ha varit för tufft. Men där någonstans i 25-årsåldern fastnade jag för den här biten. Och framför allt sångaren Joey Tempest. Hade en affisch med honom i min bostad i Karis, det kommer jag ihåg. Och då var jag drygt 25 år. På senare år har jag börjat spela den här väldigt mycket. Har också hört orgelversioner och har till och med tänkt på att be mina nära höra sig för om det är helgerån att spela den på min begravning. Sådant man börjar tänka på, när man närmar sig 60. För texten har sådant som jag tycker kunde passa. "Vi har många ljusår att resa." "Kanske vi kommer tillbaka till jorden, vem vet". "Vi reser tillsammans, ändå är det farväl..."


FRANK SINATRA
My way

Den här finns med, eftersom min man tycker om Sinatra. I början av vårt förhållande fick jag en CD av min nuvarande man. På den fanns bl.a. den här. Och ja, jag vill göra saker min väg. Jag vill inte göra som alla andra bara för att det hör till.

JOHAN BECKER
As long as we're together

Jag blev förtjust i Johan Beckers röst när han var med i dokusåpan Fame Factory för många år sedan. Min absoluta favorit "Let me love you", fanns inte på listan, så jag valde denna. Det kommer jag ihåg. Men låten i sig är kanske den som säger mig minst. Jag kommer knappt ihåg hur den låter.


KOMETFABRIKEN
Mamma

Kometfabrikens sångare Fredrik Furu var med i Fame Factory samma år som Johan Becker. Fredriks sånger har under åren sagt mig mer än Beckers. Texterna i Fredrik Furus sånger är djupa och inte någon vanlig pop. Den här låten har gått rakt in i mitt hjärta som mamma. "Du får aldrig ge dig, gör vad du kan,för att nånsin i livet bli den som vann. Gör det du tror på, inte tvärtom. Du får inte bli som dom."


ROXETTE
It must have been love

Kommer från filmen Pretty Woman. Jag har alldeles speciella minnen från den filmen och kopplar ihop den sången med en viss period i mitt liv. Åren innan jag träffade min man.

SAREK
Genom eld och vatten

Inte min mans favoritmusik. Däremot en sång tillägnad min man. Texten säger allt.

STURM UND DRANG
A million nights

Den här finns med för att jag gillar André Linmans röst. Texten har jag inte fördjupat mig i.

TOMMY KÖRBERG
Stad i ljus

En eurovisionslåt som finns i Sveriges kyrkas psalmbok. Också en sådan som jag tycker säger mig mycket. Och som jag också gärna skulle se att mina kära skulle sjunga när det blir dags att lämna denna värld. Usch, nu blev jag dyster. Men jag tycker att man måste leva med att man är dödlig och försöka acceptera det själv också. Det här är kanske mitt sätt att jag ibland tänker "den ska jag säga att de kan sjunga när det är dags." För jag vet ju hur svårt det är som anhörig att tänka klart, när den stunden nalkas. Men förutom de  tankarna  så finns Körberg med för att han har en mäktig röst.



 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider