Trött på dieter!

Jag är trött på dieter.
Cambridge, 400 €/5 kg. Noom. Bara 10 minuter per dag. Samma kostnad som ett par skor.  Keto diet. LCHF. Atkins, GI. Låt bli socker, det är de fina flickornas drog. Du blir beroende av socker. Låt bli animaliska fetter. Låt bli spannmålsprodukter. Följ det här matschemat så går du ner 5 kg på två veckor. Ät det här kosttillskottet så blir du piggare, blodtrycket går ner och du orkar mer. Ta det här pillret så ökar din fettförbränning och du går ner  i vikt.Ät vegetariskt, helst veganskt. Undvik rött kött.

Jag gick i Viktväktärna i början av 2000-talet. Och visst. Det var effektivt. Jag betalade så där 10 € i veckan, köpte Viktväktargodis att ta till, när jag blev för godissugen. Räknade poäng. Och visst, det var effektivt. Jag gick ner nästan 20 kg på ett halvt år. Från sådär 78 kg  till 58 kg. Ett par år efteråt kunde jag ännu äta nästan vad jag ville utan att gå upp i vikt. Men. Givetvis. När man stoppar i sig mat som vanligt så blir överskottsenergin till slut fett. Speciellt när man inte tränar.

Jag kommer aldrig mer i mitt liv (om inte läkarna tvingar mig) att anpassa mitt liv till någon diet. Jag var för ett år sedan nästan 85 kg. Sedan 2012 hade jag ursäktat mig med att pappa var sjuk, avled, det blev så jobbigt att jag inte hade motivation att tänka på att äta nyttigt. Vi försökte oss på LHCF en sommar, men jag kan inte låta bli socker, bröd och liknande. Resultatet syntes på vågen. Fel väg. Nötter, kött, grädde, ägg, smör är ju väldigt gott. Men inte om man "äter så mycket man vill" och tror man ska gå ner i vikt. Så, tack och hej LHCF.

GI innehåller många trevliga recept. Men då ska man igen hålla koll på att inte använda så mycket socker och kolhydrater. Funkar inte för en sockerråtta som älskar prinsesstårta och våfflor, nej.

Cambridgepulver. För en som ska ha en stadig frukost och en stadig lunch och något ordentligt mellanmål. Fungerar inte, nej. Försökte med Nutrilettsoppor som lunch någon gång. Men jag var bara hungrig och åt desto mera på kvällen. "När jag varit duktig hela dagen kan jag äta äppelpaj med glass ikväll."
Tack och hej till er också.

Tänker nu då tanten fortsätta bli tung? Njaa. Blodtrycket och blodvärdena sa redan förra året, att det borde hon inte. Men ingen motivation att göra något. I stället tröståt hon och gick upp något kilo till.

Vad göra? Jo: gammalt, hederligt. Räkna kalorier. Räkna steg. Kolla hur mycket jag rör på mig. Jag struntar blankt i att hålla bort någon form av mat. För bestämmer jag mig för att inte äta socker eller bakelser eller pizza, så är det precis det jag belönar mig med när jag är trött, stressad eller ledsen. Jag äter precis som vanligt. Det konstiga är att jag minskat lite i vikt. Inte mycket och det går långsamt. Men om jag i mitten av februari var 102 cm kring midjan, så är jag i dag ca 88.  Visst. Eftersom jag använder en app (som har löjlig coachningstips och löjliga matsedlar, som jag vägrar följa) där jag för in vad jag äter och hur mycket jag rör mig så blir det automatiskt så att jag låter bli den sista pizzabiten eller länkkorvsbiten eller varma smörgåsen innan läggdags. Och jag tar inte alltid smörgås till maten. Jag försökte ett tag sluta med bröd till maten. Men det var dödfött. Just då fanns det så otroligt goda brödsorter på matbordet på jobbet. Eller i butikshyllan.  När jag bara konstaterar att det ger mig 100 kalorier extra (eller en halv pizza: 1000 kalorier) så är det mera sällan jag tycker det är värt det.

Samma sak med bakelser och munkar. Jag älskar berlinermunkar. När jag övernattar i Vasa, skulle jag gärna ta med mig varsin munk till mig och väninnan. Men sedan jag börjat kolla upp antalet kalorier, är det sällan jag tycker det är värt att stoppa i sig en hel munk. Jag får, men det är inte alltid värt antalet kalorier. Det bäst är att jag sällan har halsbränna. Jag har inte haft hastigt påkommen diarré och magont mera än någon enstaka gång sedan mitten av februari. Alltså har detta någon påverkan på min tarmverksamhet. Fråga mig inte vad. För jag äter samma mat som jag alltid har gjort.  Socker, fett, bröd, kött...och lite veganskt ibland.

Så. Jag tror just nu på måtta med allt. Inga förbud. Balans mellan rörelse och kaloriintag. Och att man äter gott när man tycker det är värt att fuska.

Jag är trött på dieter. Men testar.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider