Gyllne morgon

Så har man vaknat upp i studiestaden - givetvis vaknade jag kl. halv sex, när jag för en gångs skull skulle ha fått sova till kl. 7, minst, får gå till dukat frukostbord på Gadolinia.... Man borde inte tycka att arbetsresor är roliga, men får man åka till Åbo, så är det roligt. Även om jag inte träffat bekanta. Som tur är, fungerar det trådlösa nätet, om än knackigt. Såg att livsmedelsstrejken inletts. NÅ, åtminstone Wiklund Herkku hade nog en hel del mat i hyllorna ännu, så knappast behöver jag svälta ihjäl. Har inte kollat hur det är med mejerierna. Husfar har ett kalas på lördag och jag skulle absolut behöva ett ganska stort antal liter grädde. Ägg får man kanske fortsättningsvis.

Ricottaost var det för övrigt svårt att hitta. Far i huset önskade ricottaost som fyllning i en tårta. Vi sökte i Vasa, Jakobstad och Karleby. Icke, sa Nicke. Vart går man då? Jo, man åker till Åbo på arbetsresa och får den ljusa idén att gå in till Wiklund Herkku. Och visst, där fanns ricotta i lämplig mängd.

Mitt största dilemma är en present till husfar. Visst har han redan beställt sin present och betalat den från mitt konto - men det känns så platt. När han fyllde jämnt senast fick han ett virkat sängtäcke - som jag tillverkat alldeles själv. Vackert är det inte, men det var kärlek i varje maska. Nu har jag ingenting. Han är nämligen sådan att han har speciell smak gällande kläder - köpte förr åt honom, men märkte att han aldrig använder det jag köper. Och säger också att han inte gillade den och den tröjan. Böcker köper han i mängd och massor, jag har absolut ingen koll på vad han har och inte har. Skivor är det likadant med. Antagligen får det bli så, att det jag bistår med till födelsedagen är min present. Någon liten överraskning skulle vara rolig, men vad i hela friden ger man till en person som köper det han vill ha (vare sig vi har råd eller ej). Blomvaser har vi, jag hade förstås tänkt tillverka något roligt kort, men när i hela friden ska jag göra det. Har ju liksom en fest att förbereda nu när jag kommer hem från Åbo i kväll.

Nå, nu ska jag snart gå i duschen, fixa håret och gå och äta frukost för att sedan ha utvecklingssamtal.

Såg för övrigt att Amanda Audas-Kass börjat blogga om sin tro på peppar.fi. Det skulle kanske vara en intressant idé: en snart femtioårings berättelser om vardagstro.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider