Lördag kväll

Inga hundbilder i kväll. Just nu är jag ganska utpumpad. Dagen började kl. 6.30, eftersom jag skulle vara och hjälpa till i köket på en begravning. Det var en granne (ganska gammal) som begravdes och vi har som tradition här i våra bygder att hjälpa till i köket om det behövs. På något sätt är det en fin tradition. Man har kvar en byagemenskap som inte tycks vara så vanlig i det mera urbaniserade samhället. Samma sak gäller för bröllop: grannarna ställer ofta upp som oavlönade "skaffare". Jag hörde i ett radioprogram förra veckan att programledarna inte visste vad "skaffare" är. Här kommer då förklaringen: Skaffare är oavlönad serveringspersonal som ställer upp vid bröllop och begravningar. Man får mat och dryck. Det brukar vara ganska roligt att vara skaffare på bröllop. En alldeles egen fest försiggår i köksregionerna. På begravningar är det förstås inte så roligt och tillställningarna är inte så stora. Gemenskapen tycker jag ändå är fin. Man ställer upp och hjälper när grannarna har sorg och så vet man att man kan ringa dem när man själv är i samma situation.

Nå, det om "skaffare". För att återgå till dagen, så var begravningen kl. 10 och därefter serverades köttsoppa med kaffe och tårta till efterrätt. Under minnesstunden städade vi undan och klockan var ungefär 14 när jag var hemma. Då skulle sönerna föras till kompisar och så fick vi besök av diverse grannbarn som ville se på våra hundvalpar. Vid 17-tiden hämtades första sonen. Tonåringen vägrade komma hem så tidigt, så maken och jag gick och vilade en stund innan maken hämtade tonåringen. Slutligen blev det en promenad för mig, men i dag lyckades jag inte alls få upp pulsen och jag orkade inte heller jogga. STällvis var det blött och halt, så det var inte alls roligt i dag. Några poäng till jobbets motionskampanj fick jag i alla fall.
Får ta nya tag en annan dag. Har varit så stressad de senaste veckorna.

Kommentarer

  1. Godmorgon! Jag var ju inte på begravningen ej heller som skaffare. Jag mår ju inte så bra för tillfället så..har ju sjukledigt från föusi nu också. Till den 17.4.

    Ha en bra söndag!

    SvaraRadera
  2. Måste bara kommentera. Jag hade inte hört ordet skaffare före jag började umgås lite mera med en viss Essebo. Ordet används inte i Nykarleby, trots att själva fenomenet med gratishjälp nog gör det. Vad jag kan komma på finns det inget annat ord för det heller, man är nog bara serverare.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider