Rovaniemi

För första gången i mitt långa liv, är jag så här långt norrut. I går kl. 11.33 tog jag tåget från Bennäs. Och varning, varning. Rörelsehindrade, personer som har svårt att gå, personer med stor packning gör klokt i att fara i GOD tid till stationen. Helst inte resa alls. Byggnadsarbeten pågår, och jag skulle vilja påstå att det är mera än 100 meter man måste gå längs en väg modell ojämn skogsväg, innan man kommer till spåret. Och det tar ett tag att fatta hur man ska gå också. Konduktören var mycket fundersam på hur man ska ta sig till och från parkeringen. Huonosti informoitu, sa han.

Nå, p.g.a. tjälproblem och p.g.a. byggnadsarbeten som inte beaktats i tidtabellerna, var vi framme i Uleåborg drygt 30 minuter försenade. Tåget från Uleåborg till Rovaniemi väntade på oss, som tur var. Skulle i och för sig ha kunnat vara riktigt trevligt att ha någon timme i varma Uleåborg. Men vidare kom vi. Det var dock ett mindre modernt tåg, med endast korsdrag som ventilation. LÄgg därtill ett gäng beväringar på väg till Sodankylä. En av dem började spy mitt framför ögonen på mig. Och nej, han hade inte maginfluensa. Han hade nog inmundigat för mycket av starka drycker. Beväringarna runt omkring mig hade svårt att hålla sig för skratt. Däremot var det några som hjälpte den spyende beväringen ut till toaletten.

Nå, de nationella språkcenterdagarna börjar alltså om ett par timmar. Gårdagskvällen tillbringade jag med kollegor från Svenska Hanken. Vi åt på restaurang Waldemar. Helt OK ställe, men den stackars damen i kassan skulle både ta emot beställningar och servera. Lyckades "sådär", men maten OK.

Vi tog en promenad i staden, men ordentlig som jag är kom jag till rummet vid 21-tiden.

Jag bor på ett hotell modell billigare, Aakenus., Det ligger kanske 500 meter från centrum och en dryg kilometer från järnvägsstationen. Däremot tror jag att det är drygt 3 km till universitetet. Och av princip tänker jag gå, eftersom de lovat ca 25 grader i dag och solen skiner.

Hotellet är helt Ok i sin prisklass: 61 euro för enkelrum. Frukosten bättre än på Tekla i Vasa. Här finns bastu, men inget gym. Å andra sidan skulle jag knappast gå till gymmet när solen skiner och det är över 20 grader varmt.

Nå. I dag ska vi då höra på en föreläsare från Stor-Britannien, diskutera om validering av informell inlärning och om användningen av den europeiska referensramen vid planering av språkundervisning. I kväll har Rovaniemi stad en mottagning för oss i stadshuset. I morgon blir det liknande program: diskussioner med kolleger på förmiddagen och en föreläsning efter lunchen. Sen åker jag hem - till Karleby. Tåget som går 15.10 stannar nämligen inte i Bennäs. Jag borde åka till Seinäjoki och byta tåg för att få stiga av i Bennäs. Således för käre maken uppoffra sig i morgon kväll och hämta mig i Karleby. Nej, nu ska jag borsta tänderna och starta promenaden mot universitetet. Om jag nu hittar det.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider