Julannandag

Så har då hela adventstiden gått, vi har firat Lucia och jul och nu är det redan julannandag. Jag kan bara konstatera att det varit en tröttsam höst. Den extra kurs jag åtog mig, har tagit nästan varje helg och mycket av mina kvällar. Jag har inte riktigt fattat hur trött jag är, förrän nu. Dessutom dog min barndomsbästis' mamma i början av december. Jag var på begravningen, men jag har ännu inte varit och hälsat på kompisen. Jag bara inte orkade före julen. Kommer ju alltid hem (när jag inte sover i Vasa) först vid 18-tiden och är inte social efter det. Helgerna har gått åt till att utarbeta tenter och rätta dem - så då är jag inte heller särskilt social eftersom hjärnan är helt tom. Jag skulle ju vilja vara både kroppsligen och andligen närvarande när jag hälsar på i en sådan här situation. Dessutom tyckte ju jag själv, att det blev för mycket med alla som kom just samma vecka som dödsfallet. Jag uppskattade mera de som kom långt senare, när jag inte längre kände mig som en grammofonskiva som berättade samma sak åt alla, flera gånger om dagen. Men det liksom stör mig, att jag inte funnits där för henne.

Nå. Julhelgen har gått. Det blev inte alls storstädat som jag brukar. Och spisen gick sönder fredagen före jul - lämpligt till att vi skulle ha matgäster. Men det fixade sig. Sedan märkte vi att ugnen fungerar - så allt som kan tillredas i ugn går bra. Men vi lever alltså litet primitivt. Allt som ska kokas måste vi koka hos mamma, eller så i mikron.

Men, vi fick ha gäster lördagen före julen, gäster vi inte träffat på länge. Vi har fått ha pojkarna hemma, deras kompisar har varit hit någon natt, men inget som stört. Jag har varit i julottan och mamma har varit hit på julmat. Traditionellt, alltså.

På jobbet pågår samarbetsförhandlingar, så det gör ju också att jag är psykiskt trött. Jag märkte först igår hur trött jag är. Jag sov dåligt mellan julafton och juldagen, men tvingade ändå upp mig till julottan. När jag kom från julottan, drack jag kaffe, åt frukost och gick och lade mig. Vaknade halv ett. Läste ut Kaj Korkea-ahos Onda boken, som jag försökt läsa sedan oktober. Hjärnan har dock inte orkat mera än ett kapitel per kväll så jag måste läsa om den någon gång, när jag kan fokusera bättre.

Just nu läser jag Järnblod, av Liza Marklund. Märkte att det är två eller tre av hennes böcker om Annika Bengtzon, som jag inte läst. Måste göra det i något skede. De finns säkert som pocket. När jag avslutat den, ska jag läsa Usko, toivo ja raskaus. Tvära kast, alltså. Men det hinner jag knappast på jullovet. Har några tenter jag borde rätta.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider