Jämlikhet

Förra inlägget var snabbt skrivet och svårt att förstå för den som inte kan läsa mina tankar. Det får ändå stå kvar.

När jag var ute på dagens promenad i dag, började jag fundera på det svenska beslutet att det är förbjudet att separera flickor och pojkar i skolan, t.ex. i gymnastik. Vet inte om nya läroplanen medför samma sak i Finland - jag är inte gymnastiklärare.

I andra ämnen skulle jag inte separera pojkar och flickor. Det är en svunnen tid. Men gymnastik. Jag minns gymnastiken i lågstadiet. Gymnastikdräkterna som vi flickor hade, såg ungefär ut som baddräkter. Väldigt avslöjande. Dagens tights är mycket bättre. Men ändå. Är det jämlikhet att ha gemensamma gymnastikgrupper för pojkar och flickor i den ålder, när man börjar utvecklas till kvinnor och män? Den ålder, när man är känslig och jämför sitt utseende med alla andra. Är det jämlikhet att då, dessutom, vara tvungen att klä sig i baddräkt (om man ska simma) eller andra gymnastikkläder tillsammans med det andra könet? Jag minns alltför mycket kommentarer kring flickor som började få bröst. Kommentarer om vem som kanske hade vadd i BH:n. Och vem som inte hade bröst. Och vissa pojkar tafsade både mellan benen och på brösten. Helt öppet i klassrum och korridorer. Kanske det inte förekommer längre? Och kommer vi ifrån det genom att ha gemensamma gymnastiklektioner. Jag är tveksam. Jag skuldbelägger inte pojkarna. Kan tänka mig att flickor kan uppföra sig likadant. Vi har ju blivit mer jämlika... Så jag är alltså tveksam till gemensamma grupper. Visst. Man kan klä sig långa tights och ganska stora T-skjortor som inte är så avslöjande. Men ändå. Visst. Det förekommer en hel del också inom grupper av samma kön, jag är helt medveten om det. Man jag kände mig definitivt bekvämare i tonåren, om vi inte hade gymnastik med pojkarna. I dag har jag inga problem att gå på gym med män. Vanligtvis är både de och jag relativt påklädda och alla håller på med sitt. Ingen bryr sig om hur jag ser ut. Men nu är jag 55+. Så kände jag inte när jag var 12, 16 eller 18. Det finns kanske forskning kring detta fenomen. Den har jag inte läst. Jag bara utgår från mina egna upplevelser.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider