Semester vecka 1

Så har semestern inletts. Midsommarafton firade jag traditionsenligt hos Unga Familjen, medan min man var hos sin mamma och några syskon i Södern. På midsommardagen fick vi en ordentlig hagelskur, sedan har det blivit något svalare.

De första dagarna har traditionsenligt gått åt till att städa. Jag grundstädade undersergeantens rum tills han skulle komma på långpermis. På tisdagen fortsatte jag städa och på onsdagen var jag och en väninna och hälsade på en god vän från studietiden. I dag har jag fortsatt med att städa. Grundstädat ytterligare ett rum och normal helgstädning av de övriga.  Återstår mycket städning, men jag har bestämt mig för att ta litet i taget i år. Har hittills undvikit semestermigränen som i flera år slog till just måndag eller tisdag första vecka. För jag började med storstädning och slängde ur alla skåp.

Och herr Nizze och Nizzarna frågar alltid varför jag använder min semester till att städa. Jag har ett svar: för att de inte får ändan ur vagnen och gör något åt det. För sen är det, konstigt nog, mitt fel när det är rörigt och man inte hittar något. Senast sa jag att det är bara att sätta igång och städa och organisera i våra lådor och skåp så jag slipper använda min semester till det. No comments.

  Jag har också åtgärdat ett jobbärende. Det är det negativa med att ha jobbdatorn hemma. Man går in och läser jobbmejl. Men nu tror jag att jag inte ska låtsas om att jag ser mejlen längre förrän den 1 augusti.

Känner också press att jag borde hinna storstäda och tvätta fönster hos mamma, klippa både vår och hennes gräsmatta och dessutom vara lite social med henne. Men jag orkar inte. Hon ska på intervall nästa vecka, så då kanske jag tar itu med det. Gräsklippning är ett nöje i sig. Tar sådär 3 timmar att klippa gräset hos oss och hos mamma. Med traktorklippare. Ska man dessutom trimma och gå med lilla klipparen där man inte kan köra med stora klipparen så går det lätt tre timmar till. Varje vecka. Vem sjutton vill använda sin semester till sånt?

Det är sådär lagom kyligt nu. I solen över tjugo grader, men man ska nog bereda sig på kalla, nordliga vindar.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider