Summering av semestern

Tre futtiga dagar kvar. Denna semester har verkligen varit lugn. Städa. Tvätta. Laga mat. Klippa gräs. Trimma gräs. Utfärderna har varit korta. Just nu har undersergeanten varit på långledigt. Det var på tiden. Han satt inne tre helger i rad.

Vad har jag då sysslat med? Hälsat på några bekanta. Deltagit i #essevattenfestival: Såg på åbrodansen i Fors-Gers, såg på flytetygen och var till grillfesten. Cyklande. Vädret var kyligt ännu på söndagen när åbrodansen ordnades, men sedan blev det varmt - även om det var kyligt i skuggan.

Vår bröllopsdag firade vi i år med att äta på Strandcamping. Då var det kyligt.

Jag var på laestadianernas sommarmöte en sväng, men irriterade mig på en predikant som talade en timme och som, enligt mig, inte hade någon röd tråd. Jag fattade aldrig vad han ville komma till. Och då hör man predikan två gånger: Både på finska och svenska. Och jag minns inte ens vilken bibeltext han utgick från. Fastän man är konservativ så borde predikanterna ha en sådan respekt för åhörarna att de berättar vad de tänker tala om (t.ex. fem punkter). Sedan mot slutet göra en sammanfattning så man förstår vad det var de ville säga. Så det så. Nu är ju laestadianernas möten sådana att man mycket väl kan stiga upp och gå ut. Det är helt vanligt. Men jag tycker inte att det är respektfullt mot den som talar. Utom när det nu går till en timme. Har man något viktigt att säga, borde man få fram det på kortare tid än så. Det är väl max 20 minuter man kan fokusera, sedan behövs ett nytt moment. Det fick vi lära oss att tänka på, när jag läste pedagogik. Och predikanter borde också tänka på det. Bättre retorik, bättre röstanvändning och bättre didaktik torde göra att budskapet går fram bättre. Och nu söker jag inte underhållning utan bara hur jag tycker att dessa gamla stammens predikanter borde försöka utvecklas. 

Jakobs Dagar: där besökte vi Storloppis. Sedan blev det så hett, så vi tog bara en liten runda till stan på fredag och lördag. Och nu firar jag min sista lediga söndagkväll. Plockade lite körsbär och städade ur ett skåp.

För övrigt har Nizze 2 en dam som varit på besök några gånger. Rätt spännande, eftersom hon är vegan och vi andra är inbitna köttätare. Här testas veganrecept på löpande band.

Det senaste var rätt bra. Gryta på kikärter, kokosmjölk, lök, chili, curry, ris. Den var rätt mättande också. Jag åt aldrig broilern som vi köttätare skulle äta till. #veganmat

Jag har läst några böcker. Håller på med en bok av Leena Lehtolainen. Har läst Den okände Kimi Räikkönen. Två Lotta-böcker. En bok som jag håller på med, handlar om viktminskning när man är 50+. Och så deckaren Post card killers.

I övrigt har jag varit nöjd med min träning i sommar. Orkat springa 4 km på under 30 minuter. Både på löpmatta och på vägen. Knäna har hållit också för joggning. Sedan februari har jag gått ner från 83 kg till 73 kg. Midjemåttet har minskat från 102 till 87 under samma tid. Semestern till trots, har jag lyckats hålla mig utan att gå upp alltför mycket. Jag fuskar med Yazioappen #Yazio - men ändå fungerar det.  Jag har inga planer på att gå ner 20 kg på ett halvt år. Mitt mål är att vara nere i 69 kg nästa semester. Mera än så behöver jag inte gå ner i min ålder, så länge jag mår bra. Det konstiga är bara att godsakerna inte lockar så väldigt längre. Ja, jag gillar bakelser och glass och ost. Och jag äter allt det där. Men  i mindre mängder. Och nattsmörgåsarna blir färre. Så lätt kan det vara att gå  ner något kilogram. Sedan, sommaren 2020 blir utmaningen att kunna hålla vikten. Men, det är då det.

På tisdag ska mor på intervall igen. Skam till sägandes känns det skönt. Då slipper man ha telefonen på under natten. Och slipper bli uppringd kl. 24 och och kl. 04, vilket hände i början av semestern.

Men visst är det bra med en mor som klarar sig hemma.

I stort en rätt bra semester. OK. Vi har igen använt semesterpengar på bilservice, och det kommer en STOOR räkning ännu i höst. Men denna gång är det den lokala Mekonomen som får pengarna. Och det känns bättre på något sätt än att betala till stora Käyttöauto. #TBMuukkonen

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider