Min träningslista

Sönerna i Esbo. Mor på intervall. Vi har alltså barnfritt och föräldrafritt. Men sitter som vanligt på varsitt håll. Försökte få med Herr Nizze på kvällspromenad, men han säger att hans kropp inte klarar av att gå eller springa i terräng, det enda som fungerar är löpmattan. Tja. Jag gick med hundarna och min spellista då. Och nu började jag fundera på vad i hela friden det är som gör att jag har de låtar jag har på den spellistan.

1) Kometfabriken: Säg vad du vill. Tja. Jag gillar mycket av det Fredrik Furu gör. Den här gillar jag främst för intensiteten och takten. Gör att jag vill hålla en bra fart.
2) Europe: The Final Countdown. Den är så otroligt mäktig. Introduktionen, sången, allt. Ger energi.
3) KAJ: Hupparipäivä. Dels gillar jag takten, dels gillar jag hela idén. Man gör narr av sig själv och sin dåliga finska genom att härma en finsk artist. Och texten är obetalbar.
4) ABBA: Gimmie, Gimmie, Gimmie. Ett måste på min spellista. Den är intensiv, den har bra takt.
5) AC/DC: You shook Me All Night Long: Den här blev jag förtjust i för kanske 10 år sedan, när Lappajärvikören var med i Kuorosota - och vann. I min ungdom var AC/DC alldeles för tuffa för mig. En aktivt troende flicka skulle inte lyssna på sådan musik.
6) Lady Gaga: Bad Romance. Den här fastnade jag för, när jag följde med svenska Idoltävlingen ett år. Paret som sjöng den sades ha en romans. Sedan har jag också hört Saara Aalto framföra den i X-factor.  Och jag kommer inte ifrån att den har en väldigt bra takt när man försöker hålla lite tempo.
7) Sturm und Drang: A Million Nights.  Den är lugnare. Men André Linmans röst är så bra att jag njuter varje gång jag hör den. Jag hörde honom live i våras i Vasa, nästan unplugged, och det lät lika bra som när det är inspelat i studio.
8) Stratovarius: Hunting High and Low. Den här fastnade jag också för, när Lappajärvikören sjöng den i Kuorosota. Bra takt.
9) Stratovarius: Unbreakable. Den har kommit med av bara farten. Inget speciellt med den.
10) Sabaton: Karolinens bön. Den här hörde jag första gången när Fredrik Smulter sommarpratade i radio och berättade att han lyssnade på Sabaton när han tränade i gymmet. Jag fastnade för flera av Sabatons låtar då. Den här är dock speciell. Får mig på något sätt att mera tänka på en inre strid inom mig själv. Kriget de sjunger om är kriget när svenskarna skulle "frälsa" världen i Jesu namn. Genom krig. Det gillar jag inte. Jag tror inte det är Guds väg. Men när jag själv hör bönen Fader vår sjungas i bakgrunden i den här sången, så vill jag tänka mig att den för mig talar om hur vi borde kämpa mot ondskan mellan oss människor.
11) Rihanna: Rude Boy. Får vara den sista jag presenterar i dag. När jag började på cirkelträning på gym för ca 8 år sedan, brukade vår ledare alltid ha denna med på spellistan. Det har fått mig att koppla ihop den här låten med träning. När jag hör den börjar jag automatiskt med någon form av rörelse.

Vi har några kvar. Men det får bli en annan gång. Vad sägs om:
What Doesn't Kill you. Back in 95. La Dolce Vita.Temple of Love. Kom och ta mig. Barbados sextiotalsmedley. Tusen och en natt. Give Me Your Love. Cara Mia. När vindarna viskar mitt namn. Molly the Murderer. It's My Life. Livin' on a Prayer. Sweet Dreams. Sommartider. Alcastar. Not a Sinner Nor A Saint. You're My Heart, You're My soul. Runaway. Poison. Over The Hills and Far Away. Swanheart.Intermezzon No 1. In The Heat of The Night. Hard Rock Hallelujah. Kung för en dag. Sambofet.Hey Brother.Teemu Pukki Baby. Let it Burn. Hultfredsfestivalen.

Här har jag mycket att förklara. De är ju inte alls sådana låtar som man  nu direkt alltid tycker passar ihop med en tant på snart 60. En tant som är ganska konservativ. har varit troende kristen i princip hela sitt liv, sällan gått på disko, dans och restauranger. Hur fastnar man för sådana där låtar? Ja, det ni. Det blir en fortsättning. Någon gång.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider