Corona

Det var länge sedan jag bloggade senast. Nu måste jag ändå skriva, eftersom vi är i den mest absurda situation jag någonsin varit med om i hela mitt 58-åriga liv. Ett nytt virus av coronasort (Covid-19, tror jag det heter) har slagit rot. Det började i Wuhan i Kina. Det har spritt sig till Sydkorea och Iran och i Europa har det hittills slagit till värst i Italien. Också i Finland har vi minst 250 fall i dag. Siffran stiger hela tiden. I Sverige åtminstone 1000. Folk dör i viruset. Vanligtvis är de som dör över 80 år. Men det sägs att om alla blir sjuka samtidigt, finns det inte en chans att alla kan få vård. Man kan nämligen få svår lunginflammation och andningsproblem. Det är alltså full panik. Länder stänger sina gränser. Vi har uppmaningar att inte resa. Sönerna, som jag inte sett sedan januari, hade haft planer på att komma hem i slutet av mars. Eller åtminstone till
 påsk. Få se om det tillåts.

Folk hamstrar mat. Folk hamstrar WC-papper. I städerna har det varit tomt i hyllorna. I hembyn inga problem.

Restauranger stänger. Större evenemang inhiberas. Idrottshallar stängs. Båttrafiken till Sverige ställs in. Flygbolag permitterar. Bussbolag permitterar. Universiteten går över till distansundervisning. Det blir en liten utmaning. Men blir nog bra, bara jag får studenterna med på noterna.

Inför hösten lär jag nog ha färre kurser än planerat. Misstänker att jag inte har några utbytesstudenter eller magisterstuderande. Det är ju inte ens säkert att vi kan ha inträdesförhör eller normal undervisning i höst heller. Jag tänkte först att det här går över till sommaren. Men det är inte alls säkert.

Jag har faktiskt sovit dåligt. Gråtit. Fått panikkänslor. Vet inte när jag nästa gång får träffa mina kollegor IRL. Och förstås är man orolig för hur det ska utvecklas. I Italien är det tiotusentals insjuknade. Och många döda. Jag tror ju jag klarar mig, fast jag skulle få viruset. Men jag är ju ändå snart 60. Tur ändå att unga verkar få sjukdomen lindrigt. Det är ju de som är framtiden.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider