Permitteringar

Jag diskuterade lärarpermitteringar med en kompis i går. Hon tyckte att lärarna förstås ska vara permitterade på sommaren, när de inte har någon undervisning, då drabbar det inte barnen. Jag tyckte att det ska synas någonstans att de är permitterade, de kan ju inte vara permitterade på sin semester. Det är ju inte jag heller. Jag vet att det är en känslig fråga. Mitt resonemang går så här:
Skolan har 190 arbetsdagar per år, om jag inte minns fel. Låt oss då säga att de har i medeltal fem undervisningstimmar per dag. Det blir 940 arbetstimmar. Beroende på stadium förbereder man sig, rättar prov, har föräldrasamtal, administration osv. ungefär lika mycket. Sammantaget jobbar då en lärare uppskattningsvis 1880 timmar per läsår, som pågår från mitten av augusti till början av juni. Jag jobbar 36,15 timmar per vecka. Jobbar väl ungefär 44 veckor per år (har räknat bort semesterledigheter, alltså). Det blir ungefär 1600 timmar per år. Är jag permitterad så är det under de 44 veckorna då jag inte har semester. I princip tycker jag nog att det borde gå att fixa lärarpermitteringar så att det inte skadar barnen - men då är frågan om man ska minska undervisningsskyldigheten per vecka i stället. Jag är ju medveten om att många lärare jobbar mindre än 25 timmar per vecka med undervisning. Av erfarenhet vet jag, att de dagar jag undervisat mera än 4 timmar är jag helt slut (jag är inte lärare på riktigt)... Nej, det finns aldrig bra sätt att permittera. Lärarpermitteringar är dock sådant som är väldigt känsligt, eftersom vi vanliga dödliga bara ser deras undervisningstimmar och inte ser kvällsarbetet som ingår. Jag skulle aldrig byta bort mitt kontorsjobb med lagstadgad semester mot lärarjobbet... Även om det är kul att undervisa ibland.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider