Jag kan flyga....

...jag är inte rädd, sa visst Stig-Helmer i Sällskapsresan. Sådan är jag också. Jag är fruktansvärt flygrädd. De allra flesta jobbresor jag företar mig går med tåg. Så inte i dag. Jag flög, både tur och retur. Finncom strejkade inte, så jag kom till och med hem. Nu är dock min fråga: Vad är egentligen fördelen med att flyga till Helsingfors? Om man jämför med Pendolino är det ju ingen tidsvinst. Varför flög hon i dag då, undrar förstås den uppmärksamme läsaren. Hon flög, för att mötet började kl. 9.00. Pendolino anländer 9.30. Alternativ två skulle ha varit att ta nattåget som startar ca 00.40 och är framme 7-tiden. Alternativ tre var att ta eftermiddagståget på måndag, sova över på hotell i storstaden och gå till mötet till kl. 9. Alternativ 4 var flyget. Denna gång det billigaste alternativet - eller åtminstone varken dyrare eller billigare än alternativ 2 och billigare än alternativ 3. Och trots att det är arbetsgivaren som står för fiolerna, så måste jag ju som min enhets förman visa litet vilja att hålla kostnaderna nere... Se bara på hur det gått med Kuntsis chef. Nåja. Jag har inte köpt skor för 290 euro på firmans konto. Säkert har jag begått andra fel, men förhoppningsvis sköter jag ekonomin acceptabelt. Nå, åter till flygandet och tidsredovisningen. Vanligen, när jag åker på möte till Hfors, så börjar mötet 10 eller 12 och slutar 15-tiden. Då tar jag antingen tåget som går 5.43 eller 6.05. Jag startar då hemifrån mellan 5.15 och 5.45. Är då framme 9.30 eller ca 11.30. Vanligtvis är mötet i Böle, så det betyder att jag har fem minuters promenadväg till mötesplatsen. Slutar vi femtontiden, kan jag ta tåget 15.30 och så här jag hemma senast kl. 20.

I dag när jag flög, startade jag kl. 4.45 hemifrån. Boarding 5.30, framme på flygplatsen i Hfors kl. 7. Buss in till stan gick 7.20 och framme vid järnvägsstationen var jag kl. 8. Därifrån tog jag lokaltåget till Böle och var framme 8.25. Således ca 3 timmar och 40 minuter för den resan.

Hemresan började kl. 14.30. Framme vid flygfältet kl. 15.25. Boarding skulle ske kl. 16.05, men vi blev försenade och kom i väg ungefär 17.15. Framme i Kronoby var vi ungefär 18.20, så jag var hemma ungefär 18.50. Resan tog alltså drygt fyra timmar. Ungefär som tågresan, alltså. Skillnaden är att man vet att tågresan räcker drygt fyra timmar, man har med sig dator och sitter och jobbar mera effektivt än man kan göra när man sitter på ett flygfält och väntar.

Så: jag kan flyga, jag är inte rädd... men jag kan fortfarande inte förstå att folk tycker att det tar så mycket längre tid med tåg. Lyckas man få billiga flygbiljetter (jag betalade nu ca 160 euro tur och retur) så är de förstås inte så mycket dyrare än Pendolino, som nu kostar 124 euro tur och retur till Helsingfors från Bennäs. Jag kommer dock antagligen att hålla mig till tåg nästa gång jag ska på möte. Mycket enklare och smidigare.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider