Tiden går

Oj, så tiden går. Jag fattar inte att det är två veckor sedan jag bloggade sist. Jag som brukar tycka om att skriva. Nu har det blivit mera facebook i stället, fast jag egentligen tycker bättre om att blogga.

Ännu har jag varken krattat gården eller tvättat fönstren på utsidan. Jag undrar hur det ska kunna bli någon jul i år, när jag är så slarvig :).

Elin Blom åkte ut ur idol i fredags. Veckan före var det Geir. Nu kan jag egentligen sluta följa med Idol, eftersom det var de båda som gjorde att jag såg på Idol. När det gäller Geir, så skrev Andreas Weise på sin blogg att man inte kan håna Geir, han är för bra för det. Trots allt Geir fått utstå på grund av sin ålder, så undrar jag om inte de unga idolerna kommer att sakna honom. Han verkar ju, enligt Andreas Weise, ha lärt dem mycket.
Och så Elin. Av hela mitt hjärta önskade jag ju att hon skulle få vara kvar. Samtidigt som jag de senaste gångerna inte riktigt tyckt att hon hört till de bästa. Hon är ju bara 16, och det började kanske märkas. Men hon kommer igen, det är jag säker på. För en ung person kan det vara bra att få litet motgångar, så länge de är av den här kalibern så tror jag de bara fostrar. En musikutbildning och bra marknadsföring och bra rådgivare så kan hon mycket väl få leva ut sin dröm. Tänk till exempel på Måns Zelmerlöv. Han lär ha blivit femma i idol när han var med. Honom känner jag till. Men vem vann Idol det året???? Svenskfinland skulle även i övrigt ha mycket att ge Idol. Charlotta Kerbs, Christine Sten och Linn Nygård, bara för att nämna några.Och det hör till saken att jag inte är bekant med någon av dem, jag har bara hört dem. Och även finska Finland har många. Jag fick flera favoriter när Lappajärvikören vann Kuorosota. Ibland fattar man inte att Finland blir utskrattat i populärmusiksammanhang, när det verkligen finns personer med underbara röster.

När det gäller etablerade musiker i Finland har Tarja Turunen blivit en av mina favoriter. Hennes röst är mäktig, både när hon sjunger seriös musik och när hon sjunger hårdrock.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider