Pendolino

Ja, så sitter jag igen i Pendolino på väg till Helsingfors. Temat för mötet är Aikaisemmin Hankitun Osaamisen Tunnistaminen ja Tunnustuaminen = AHOT.
Väckning var det kl. 4.30, tåget gick 5.43 och vi verkar hålla tidtabellen. Om en halv timme borde vi vara framme i landets huvudstad och om en timme borde jag vara på plats på Helsingfors universitet. Utanför tågfönstret är det vitt, ställvis mera snö än vi hade hemma i Österbotten. Jag gillar dock snön mycket mer än jag gillar det eländiga slasket som vi ibland har denna årstid.

Junaverkko är långsamt, orkar inte riktigt med att ladda upp alla sidor. Har lyckats kolla e-posten, men nu går det inte längre. Å andra sidan var jag väldigt effektiv i morse. Mellan kl. 6 och kl. 8 läste jag igenom en massa papper till mötet. Papper jag borde ha läst redan i början av veckan... Men nu gick det bra.Inget som störde.

Bredvid mig sitter en snuvig man, hemma har jag en son med angina. Få se om jag klarar mig. På TV4 såg jag på testTV att vinterkräksjukan är på gång. Vad då på gång? Jag tycker folk hela tiden har olika sjukdomar. Fattar inte att det är sådant nyhetsvärde.

Nyt minin pitäisi harjoitella suomen kieltäni jotta pärjäisin koko päivän. Yleensä se onnistuu hyvin, mutta huomaan kyllä että syvimmistä asioista on vaikea puhua suomeksi.

Det är alltså en sak jag märkt vid våra finskspråkiga möten. NÄr det blir fråga om saker som är svåra att greppa också på modersmålet blir det oerhört svårt att kunna uttrycka sig på det andra inhemska språket.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider