Kaffepriset

Jag köpte ett paket President-kaffe i dag. Priset var ca 5 euro och 40 cent. Kulta Katriina kostar ca en euro mindre. Det anses dyrt. Gammal, som jag är, räknar jag om i mark. Mitt paket President kostar ca 33 gamla mark. Kulta Katriina ca 27 gamla mark. Låter det dyrt? Jag drar mig dock till minnes min gymnasietid i slutet av 70-talet. Vi hade en kaffebryggare där vi kokade kaffe ett par gånger per dag. Vi betalade 50 penni per kopp och ett kaffepaket Kulta Katriina kostade nästan 25 mark. Tänk er alltså - då. 1978...Vad fick man annat för 25 mark på den tiden (alltså ca 4 euro)? Jag har försökt fundera. På den tiden kunde man klara en helg på 50 mark (alltså dryga 8 euro). De pengarna kunde räcka till inträdet till en dans samt dansbussen. Skulle man klara av det för 8 euro i dag? Minsta lilla revy eller festival eller idrottstävling kostar ju 20 euro. Vad jag menar är, att kaffet inte är speciellt dyrt i dag. Vi har bara blivit vana vid att kaffet är verkligt billigt i relation till våra inkomster.

Sedan en helt annan sak, som gäller prissättning av flyg- och hotellresor. Jag letade på skoj en flygresa för fyra personer till Stockholm i juli. Lätt blir det 1000 euro. MEN om man bokar hotell tre nätter blir det ca 1500 euro, om man inte är alltför kräsen gällande hotellet. Och då är det två dubbelrum man betalar för, tre nätter. En bokning för två nätter, samma rutt gick på 1800 euro. Man fattar inte logiken, men det är kanske inte meningen heller.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider