Mjölkpris

Jag brukar inte vara den som klagar på mjölkens pris. I dag kan jag dock inte låta bli att förundra mig över den stora variationen det är i priserna på Valios ekomjölk.
Kjellman & Co i min hemby har priset 1,29 euro per liter. Sale i Kållby tar 1,53 för samma produkt. Prisma i Jakobstad tog i går 1,36 för produkten. Pricken på i denna dag var K-affär Strandkvarnen i Vasa. Där kostade ekomjölken hela 1,73 euro per liter. En förklaring är förstås att de stora affärerna som Prisma har större möjlighet att konkurrera för att få lägre inköpspris. Sale hör dock till samma kedja och har alltså ett pris som är bra mycket högre. Och så min lilla bybutik (som inte är så liten), som kan tillhandahålla den billigaste mjölken. Må så vara att han kanske sedan i sin tur tar dyrare pris för något annat...men köper man 15 liter mjölk per vecka och vill ha ekomjölk, så är det nog butiken i byn som gäller.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider