Tarja med stort T

Så var då kvällen här - jag skulle få höra Tarja Turunen LIVE i Korsholms kyrka. Det var med en viss spänning jag gick dit. Carola Häggkvist var en sångerska som jag beundrade mycket en tid. När jag var på hennes konsert i Jakobstad kom jag hem något besviken. Den var bra, men lyftet kom aldrig. Jag antog att det skulle bli samma sak med Tarja. Tarja, ex-sångerskan i Nightwish, förknppar man kanske inte med kyrkor. Trots det, är det en tradition sedan några år att hon åker runt med några musiker och har julkonserter runtom i landet. I år tror jag att hon varit uppe i Rovaniemi, ute till oss "rannikkoruotsalaiset" i Vasa och förstås i södra Finland och allt däremellan. Egentligen förväntade jag mig inget speciellt. Jag har hört på hennes julkonserter på youtube och visste ungefär hur långa de är (en dryg timme) och repertoaren.

Jag kom till kyrkan en timme före konsertens början. Det var kö. Konserten var utsåld, och då får de ta in 1000 personer i kyrkan. Tur att jag kom en timme i förväg, jag lyckades få en plats där jag såg henne och musikerna hela tiden. För Tarja Turunen ska ses också. Det märks att hon är operasångerska och van att stå på de stora scenerna. Jag hade förväntat mig en diva. Och visst, något av en diva, men ändå lyckades hon se ödmjuk ut när hon tackade för applåderna, hon lät ödmjuk när hon talade mellan sångerna. Hon kan föra sig, det är helt klart.

Nå, musiken då. Sällan säger jag att någon är bättre live än på skiva, men nu säger jag det. Ännu bättre. Skivan jag hade i bilen lät ganska enkel direkt efter konserten. Man fick bekanta sig litet med finska julsånger, Ave Maria och litet annat samt "You would have liked this" och "I'm walking in the air".
Vilken röst hon har! Och vilken känsla hon utstrålar. Jag förstår att hon blivit berömd ute i världen,  både inom Nightwish (som jag upptäckte när hon slutat där) och som sångerska i övrigt.

Det är möjligt att jag betalar för att få höra henne sjunga igen. Knappast på någon rockkonsert, men i seriösa sammanhang. Jag är absolut inte besviken denna gång. Tvärtom. Fina musiker, en mäktig röst och julstämning i den vackra kyrkan i Korsholm.

Tarja Turunen bjöd som extranummer på "Jul, jul, strålande jul" på svenska. Hennes turnéledare uttalde några meningar på svenska och kyrkoherden i Korsholms finska församling hälsade också oss svenskspråkiga med några ord. Tack för det! Jag skulle ha njutit om så varje ord varit på bara finska denna kväll. Vi behöver utbyte mellan våra två kulturer när vi lever så nära varandra.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider