UMK som lördagssysselsättning

Man kan konstatera att man är gammal, när en ledig lördag börjar kl. 7.30 med att klockan ringer. Stiger upp, tvättar sig, sätter på sig träningskläder och kör till gymmet för 1,5 timmars cirkelträning. Väl där kan fru Nizzan konstatera att diverse damer och herrar som är 20 år äldre än fru Nizzan lätt gör rörelser som fru Nizzan trotsigt låter bli att göra. För att hon vet att hon inte orkar. Dessa damer och herrar skulle antagligen lätt springa förbi henne i Esse Run  också. Knäckande. Dagen fortsatte med att fru Nizzan körde hem, duschade, drack kaffe och åkte och handlade med mor. Sedan var det matlagning och allt vad därtill tillhör. Eftermiddagen gick åt till att sortera tvättade kläder och att städa toaletterna, det övriga hade herr Nizze skött om på fredagen. Och så gick kvällen. Växlade mellan Melodifestivalen och UMK och diverse andra program. Tyder på att man är gammal, när det känns underbart skönt att slippa vara social. Nizze 2 hade en kompis här och Nizze 1 väntade någon kompis. Nizze 1 är dock väldigt trött just nu, så jag tror han helst vill vara i fred och umgås via Skype.

Nå, nu vet jag att förhandsfavoriten Softengine vann UMK. Gulliga pojkar, i ålder med Nizze 1 och sångaren var helt OK. Tyvärr tror jag låten är litet för enformig för att slå i Eurovisionen. Å andra sidan kan pojkarna charma med sin ungdom. Men någon Eurovision Song Contest i Finland 2015 blir det nog inte. Tyvärr. Och ingen är gladare än jag, om jag får äta upp de orden den 10 maj. När Finland senast blev hockeyvärldsmästare fick jag sms på natten att Finland gått till final. Jag var i Frankrike då. Sonen meddelade att Sverige blir finalmotståndare och jag sa "Skräp. Det blir silver igen." Och finalmatchen hade jag inte nerver att se. Jag gick och lade mig. Men blev förstås väckt när vi var världsmästare. Sedan blev det ju en viss sordin på stämningen, när det blev så nationalistiskt och att det var roligt att ge hurrina på käften. Men det är en annan historia.

Men, man vet alltså att man är gammal när dylika dagsprogram är vad man orkar. I morgon borde fru Nizzan tillverka Runebergstårtor. Kanske. Nu blir det sovdags i alla fall. Gamla fru Nizzan orkar inte mera nu.

Kommentarer

  1. Inget prat om gammal inte. Man tränar i sin egen takt och jämför sig inte med andra som kanske har mera tid att träna. Var och en springer i sin egen takt och vill man gå emellanåt, så gör det. Man skall vara trött när man lägger sig, annars ligger man bara och vänder sig från sida till sida. Gammal kan man bli sen när man blir äldre, och dit är det en bit ännu.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag känner mig som tjugo inombords. Det är bara det att småherrarna Nizze 1 och Nizze 2 börjar närma sig tjugo med stormsteg. Så då måste jag väl vara lite äldre. Kanske.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider