Snart fredag

Arbetsveckorna går i rasande takt. Eftersom Nizze 1 har provvecka, betyder det att första gymnasieperioden är avklarad. Och eftersom Fru Nizzan kommer att ha tre olika grupper att undervisa på måndag, så betyder det också att terminen är i full gång. Fru Nizzan beundrar riktiga lärare som lyckas hålla grupperna och materialet i sär. Fru Nizzan har nämligen startat en kortkurs i svenska. Den gruppen har sitt fjärde tillfälle på måndag. De kan således berätta vad de heter, varifrån de kommer, vilka språk de talar, vad de studerar och hur gamla de är.
Fru Nizzan startade en nybörjarkurs i franska denna vecka. De har lärt sig säga Bonjour, je m'appelle...et je suis étudiante. Je ne suis pas Suédoise, je suis Finlandaise.
Fru Nizzan ska starta ytterligare en nybörjarkurs i svenska (en mera omfattande) på måndag. De ska lära sig ungefär det som "kortkursarna" kan. Få nu se hur Fru Nizzan ska hålla dem i sär. Komma ihåg att studerande A går på kurs 1 och studerande B på kurs 2 och studerande C på kursen i franska.
Tänk om fru Nizzan börjar undervisa i franska på svenskalektionerna och tvärtom?

Herr Nizze tänker köpa lingon, eftersom Herr Nizzes mamma och fru Nizzans mamma vill ha lingon. Varför går ni inte ut i skogen då, latmaskar? undrar antagligen mången bärplockare. Det finns en enkel förklaring: Herr NIzze gillar att plocka bär, men har en hel del annat på gång. Fru Nizzan avskyr bärplockning och har en sälsynt stressig period på jobbet. Långa dagar, slutar kl. 19 två kvällar i veckan ännu en månad framöver. Dessutom är det psykiskt tungt på jobbet just nu, trots världens bästa arbetskamrater. Fru Nizzan vill använda sin lilla fritid (inte många timmar per kväll) till att gå på gym, promenera och bara lata sig. Inte gå ut i skogen och plocka bär som sedan ska både rensas och kokas till sylt. Det räcker med äpplena som ligger ute och ruttnar för att ingen hunnit koka dem till mos.

Fru Nizzans helger är alldeles för korta. Lördagarna har hon cirkelträning kl. 8.30. Hemma kl. 10.30. Ok, den kunde inhiberas, men fru Nizzan måste motionera. Annars skulle hon vara 100 kg och knappast kunna gå p.g.a. ryggbesvär. Efter gymmet är det dusch, sedan handla med mor . Då är klockan redan 12. Sedan ska det lagas lunch och klockan är hastigt 14. Sedan ska huset städas och så plötsligt är det kväll. Och då borde man ju resten av helgen hinna tvätta fönster eller baka eller stryka kläder eller vara social. Så nej. Bärplockning, syltande, saftande och bakande. Det ryms inte in i mitt schema (fast jag uppoffrar mig ibland, eftersom äpplena är så goda i år). Denna helg tror jag faktiskt jag ska göra som Nizze 1 och Nizze 2. Bara göra det JAG gillar och bara gå i kylskåpet och värma någon mikromat åt MIG.

Men. Så får man väl inte göra, när man är en ansvarstagande mor. HM. (Kom ihåg, kära läsare. När jag skriver om mig själv och mina ambitioner gällande matlagning och städning, är det skrivet med stor självironi. De som känner mig, vet precis hur det ser ut hemma hos oss. För det mesta som om en virvelvind gått fram. Och, just det. Som om mor släpper allt ur händerna och sätter sig framför TV:n när hon kommer hem på kvällarna.)



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider