Snart måndag igen

Jag har hunnit arbeta fyra dagar efter att praktiken tog slut. Den fjärde arbetsdagen fick jag migränaura på förmiddagen. Lyckligtvis har gossarna haft rätt lugna sysselsättningar i helgen, så jag har sluppit vaka och och vara orolig och sluppit skrika och ropa för att de uppfört sig dåligt.

Helgen har i mångt och mycket gått åt till att koka äppelmos. När fru Nizzan  var klar, tyckte hon att hon var duktig, gick ut och såg minst lika mycket fallfrukt till under träden. Tjohoo. Undrar just vem som ska äta allt äppelmos. Tyvärr går det inte att spara äpplena till vintern som sådana, de förstörs ganska snabbt.

Något ironiskt hände, när jag satt och skalade och skar äpplena i klyftor i dag. Jag satt framför TV:n, zappade från någon löjlig såpopera under reklamen och kom till gudstjänsten i Sveriges TV 2. Och vilken text lästes just då: Jo, en text från Gamla Testamentet, 2 Moseboken. Fråga mig inte kapitlet.  Texten handlade om att man ska arbeta sex dagar och vila den sjunde. Detta för att arbetsdjuren ska få vila. Och för att slavkvinnan och slavkvinnans son ska få vila. Oberoende av om man tror på en Gud eller inte, så tycker jag att texten var talande. Där satt jag, mitt i bästa gudstjänsttid och förberedde äppelmos. Jag lagade både saft och mos. Jag lagade lunch till familjen. Jag lagade en äppelpaj till efterrätt... Jag använde definitivt inte dagen till att vila. Varför har vi en söndag, egentligen? Just det: För att vi ska vila. Om det redan på Bibelns tid var viktigt att t.o.m. djuren och slavkvinnan och slavkvinnans son skulle få vila, så måste det ju vara något som är viktigt för att vi ska må bra. Jag tog mig faktiskt en lur sedan. Det har ju varit otroligt varmt för årstiden. Lade mig ute i trädgårdsgungan och slumrade till. Slumrade så till den grad att jag missat att sonen fått besök. Såg rätt yrvaken ut, när jag kom in och såg dem vid köksbordet.

Nu är det dags att börja tänka på John Blund. Arbetsdag i morgon igen. Kvällsjobb, dessutom. Blir en natt i stan, eftersom jag ska  ta blodprov redan 7.55 och måste vara oäten 12 timmar före.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider