4 veckor avklarade

Ja, snabbt går dagarna. Första veckan var jag stressad - såg allt som borde göras. Andra veckan började regnet och då, plötsligt, behövde inget göras inomhus heller. Jag följde traditionen och var till laestadianernas sommarmöte och träffade goda vänner en kväll. Och igen - nej - jag skulle nog inte kunna ansluta mig till rörelsen, men eftersom det är en inomkyrklig rörelse med väckelsekristen inriktning, känner jag mig ganska hemma.

Tredje veckan hade vi besök och var på besök. Både i Esse och Karleby. Hos vännerna i Esse träffade vi denna gulliga, lilla bichon-frisé..

Och fjärde  veckan tillbringade vi delvis i Västnyland, i mina gamla hemtrakter. När vi kom till Karis, trodde jag att det skulle vara lätt som en plätt att hitta min gamla arbetsplats och mitt gamla hem. Men det var inte lätt. Vägarna har bytt namn. Strandpromenaden 1 finns inte längre. Heter nu Pumpviken. Och jag skulle ha hittat "hem" om jag fått promenera, för jag visste exakt var jag brukade gå. Men detta var på kvällen, de andra var trötta och sura - så det blev att använda GPS för att hitta Centralgatan.  Vid denna folkhögskola arbetade jag i vilket fall som helst i slutet av 80-talet.

På vägen ner besökte vi också Saab-muséet i Nystad. Den som kan geografi vet förstås att det kronologiskt kom före Karis. Behållningen för min del blev dock inte Saab, utan en Fiat av samma årsmodell och modell som pappa hade när jag fick körkort.


Vi både på Ekenäs sommarhotell, vilket var en positiv överraskning. Lugn miljö, rena och snygga rum med fullt utrustad kokvrå. Priset motsvarade Tekla i Vasa, alltså 69 euro per natt för ett tvåpersonersrum. Då ingick varken sängkläder eller frukost. Rummen i sig var dock i bättre skick än Teklas. Och det var ganska trevligt att kunna äta sin frukost på rummet.


Frontmuséet på vägen till Hangö och långa sandstränder i Hangö beundrade vi också.


Fiskars är en vacker bygd att besöka. Muséet var kanske inte så spännande, men själva miljön är värd ett besök. Det tyckte rätt många andra turister också.
 

Ekenä kvällstid var inte så mycket att hurra för. Det mesta, utom restaurangerna, stängde kl. 19. KorvGörans hade öppet till 21 sommartid.

Vi hade också tänkt besöka en kompis till Nizzarna, men hen fick inte ta emot besök  enligt dejouren i Dragsvik...

Så, detta var väl resan i stort. På hemvägen hälsade vi på svärmor, svåger och svägerskor. Detta foto från Mamre träsk är dock taget  semestervecka 3.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider