Vad gör du hela dagarna?

På lektionen övade fru Nizzans studerande klockslag. Efter den muntliga övningen fick de se modellsvar i skrift. Fru Nizzan skrev att hon åkte till jobbet klockan halv sju och att hon började undervisa kl. kvart över tre. Vilket stämmer ganska långt. Varpå en studerande kom med den befogade frågan: Vad gör du på dagarna om du börjar undervisa först klockan 15.15 ?

Tar denna dag som exempel.
1) Anlände till jobbet ca 8.15. Jobbade i Jakobstad, så jag åkte iväg först efter halv åtta. Dagen inleddes med att jag öppnade datorn (en gammal apparat, som det tar tid att öppna). Hämtade kaffe, som en vänlig kollega bryggt.
2) Plockade fram min privata bärbara dator, som jag skulle använda för ett Adobe Connect-möte senare på förmiddagen. Satte den i laddning. Jobbdatorn i Jakobstad har nämligen ingen kamera och ingen mikrofon. Plockade fram alla de mappar jag inbillade mig att jag skulle hinna gå igenom idag.
I detta skede var klockan ca halv nio.
3) Öppnade mejlen. Besvarade ett mejl gällande vårens kurs i svenska. Sände information om tidtabeller åt ett par studerande som var intresserade av både vårens kurs i franska och vårens kurs i svenska.
Sände mejl till After Eight för att boka ett bord för en lunch med kollegorna i Jakobstad. 
I detta skede var klockan redan nio.
4) Loggade in på Adobe Connect och kollade att kameran fungerade och att mikrofonen fungerade. Det gjorde de nämligen inte senast jag försökte för två veckor sedan. Nu fungerade det.
Då var klockan ca 9.15
 5) Började läsa grammatikböcker och googla, för att hitta svar på ett grammatiskt rättstavningsproblem som dök upp på gårdagens lektion i franska. Hittade ganska många bra förklaringar. Blev så lycklig över en fransk blogg, att jag var tvungen att gå in på Facebook och sätta in länken och berätta vad jag sysslat med i ca 30 minuter.  Och givetvis samlade jag alla länkar i ett meddelande som jag sände till mina studerande via Moodle. Då var klockan ungefär 10.
6) Tänkte hämta en ny kopp kaffe, men dörren till kafferummet var stängd, så jag antog att där pågick något möte.
7) Min chef i Åbo ringde upp ca 10.15. Vi diskuterade gemensamma problem och försökte så rättvist som möjligt fördela 23 platser på en nätkurs. Vi hade ca 40 sökande, så det var knepigt att vara tvungen att gallra. Hoppas nu vi gjorde rätt prioriteringar och att de som fick plats på kursen verkligen slutför den. Skulle vara tråkigt för dem som nekades plats om de som fick plats inte förstår att de stänger möjligheten för någon annan genom att avbryta.
När vi svettats igenom detta var klockan ca 11.15. Bokade videokonferensutrymme till nästa fredag, då chefen ska vara med på vårt personalmöte. Sände mejl till kollegorna om detta.
8) Dags att börja kolla igenom vilket material som kommer i provet den 13 december. Studenterna vill veta. Hann inte göra detta färdigt, innan det blev dags att gå på lunch med kollegorna.
9) 12-13: Lunch med några kollegor och före detta kollegor. Herr Nizze och Nizze 1 sällade sig till gänget. Fru Nizzan fick efteråt höra, att maten tycks ha varit en bisak. Vi bara babblade och hann knappt äta. Nu vill Fru Nizzan framhålla, att babblandet för det mesta gällde jobbrelaterade frågor och problem och erfarenhetsutbyte. Väldigt litet skvaller och prat om väder och vind.
10) ca 13.15 tillbaka vid datorn. Fortsatte med informationspappret om tenten, hittade en gammal tent och laddade upp nämnda dokument i Moodle, samt sände ett mejl till studenterna om tentdatum, omtentamensdatum osv. Då var kl. 13.45.
11) Träffade en blivande kollega och diskuterade litet jobbfrågor - användarnamn till datorer, arbetsavtal osv. Och så var klockan plötsligt 14.
12)  Fick en sammanställning av kursdeltagarna till nätkursen per e-post. Snabb kommentar "Vem meddelar vad"

13) Fru Nizzan konstaterade att hon visst har lektioner nästa vecka också. Alltså dags att kolla igenom vad vi borde hinna med de två sista gångerna före tentamen. Grovplaneringen klar. Förhoppningsvis har de gjort sin läxa, så tiden kan användas till muntlig aktivering av ordförråd och den nya grammatik som ska övas och befästas.
Och så var klockan 15.
13) I det skedet konstaterade Fru NIzzan, att hon ska föra in närvaron i Exceltabellen, så hon har litet koll på hur aktivt de varit med, när slutvitsordet ska räknas. Sedan fortsatte hon med att sammanställa feedback på de studerandes muntliga presentationer.
Och plötsligt var klockan 15.45.

14) Skrev in i kalendern att arbetsdagen tog slut 15.45, fast hon nog satt där ännu lite efter 16. Fru NIzzan tyckte att hon kanske varit litet slö och varit inne på Facebook , så det drog hon av på arbetstiden.

Att sådant gör hon en vanlig dag. Måndag kommer troligen att bli litet annorlunda. Då borde hon skriva en verksamhetsplan, en verksamhetsberättelse, en budget och kallelse till ett möte. Samt reda ut ett specialfall och kolla hur en kurs registrerats. Och luncha med en tidigare kollega och vän, som nu bor i Hufvudstaden. Måndagen borde också bli litet kortare arbetsdag, eftersom Fru Nizzan lovat hjälpa till i köket, när grannens dotter har studentkalas. Om någon undrar gällande mina arbetstider: Jag stämplar och har tjänstetid. Just nu står det plus 28 timmar. Och just det. Fru NIzzan borde också gå igenom sin arbetstidsredovisning, korrigera den vid behov och skicka vidare till sin chef som i sin tur ska underteckna pappret och skicka till den som sköter systemet. Och ytterligare borde hon snällt sitta och peta in i ett annat system att hon arbetar 7,25 timmar per dag. Uppdelat på undervisning, universitetsservice, personalutbildning, allmän administration, facklig verksamhet....
Räknade någon gång ut, att jag i medeltal borde jobba 2-3 timmar med undervisningsrelaterat per dag. Under terminerna är det nog närmare sanningen att jag jobbar 4-5 timmar per dag med sådant som har med undervisning att göra. I medeltal. MEN vissa veckor i december och januari och från början av maj till slutet av juni arbetar jag minimalt med undervisning och maximalt med administration. Så jag tror att jag i slutändan gör det som förväntas av mig.

Detta är en beskrivning av en dag i universitetsbyråkratens liv. Inte någon intressant dokusåpa direkt. Men dagarna går för det mesta väldigt snabbt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider