Biskopsval

Borgå stift har valt en ny biskop. Jag hör inte till dem som var röstberättigad, så min åsikt har inte betytt särskilt mycket. Det är dock ingen hemlighet att jag känner (mer eller mindre) tre av fyra kandidater och det var den jag inte känner. Därför, kanske, var inte den som valdes min favorit. Jag hade erfarenhet av motkandidatens kapacitet och personlighet vilket gjorde att jag skulle ha röstat på honom om jag fått. Därmed inte sagt att jag skulle ha haft något emot den som blev vald till biskop.

Nästa gång är det dags för en kvinna, såg jag någonstans. Det var också en slogan som den kvinnliga kandidaten (också gammal bekant till mig från studietiden - även om vi inte haft kontakt på drygt 30 år) hade. Nästa gång lär jag vara i sjuttioårsåldern, ungefär. Dags för en kvinna? Jag tycker, trots min feministiska inställning i livet, inte om uttrycket "Det är dags för en kvinna." Är det inte kompetensen som ska avgöra? Den som har störst förtroende bland dem som väljer. Den som har tillräckligt djup och bred kunskap om teologi, kyrkans verksamhet och allt annat som hör till jobbet. Den som klarar av att ta ansvaret. Den som klarar av att möta både de konservativa och de liberala med respekt. Den som klarar av att ta obekväma beslut (liberala eller konservativa) i enlighet med sin övertygelse - utgående från bibelläsning, bön och uppriktiga diskussioner med alla parter.  Den som klarar bäst av att möta den vanliga församlingsmedlemmen, som inte nödvändigtvis bryr sig så mycket om kyrkan och dess teologi.  Principen att välja någon för att det är en kvinna tycker jag går emot min feminism. Att jag ska väljas till ett arbete  för att jag är kvinna kan inte vara enda argumentet för att någon ska väljas till ett jobb. I något skede var jag besviken när Anna-Maja Henriksson inte blev ordförande för SFP, utan en yngre man valdes. Då ansåg jag att det hade varit dags för en kvinna. För att jag ansåg att hon var mera kompetent. Nå, nu är hon ju ordförande, men jag minns att jag fick frågan (av en man) om det inte är kompetensen som ska avgöra. Och ja. Det tyckte jag då också. Därför var jag sur.

Summa summarum: Jag tycker att det är dags för en kvinna på vilken hög post det vara må, när kvinnan är mest kompetent.(som när Tarja Halonen var president.) Då har hon mera pondus än om hon väljs för att det är dags för en kvinna. Säger feministen Nizzan.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider