Idol

Aldrig tidigare har jag följt med Idol. Jag har sett ut som ett frågetecken när folk debatterat huruvida Kalle eller Agnes eller Erik ska vinna. Fame Factory följde jag med för många år sedan. Då var orsaken att Fredrik Furu och Johan Becker var med. Hade aldrig hört någon av dem sjunga innan, men bara för att de var österbottningar följde jag med hela programserien. Nu är vi där igen. Denna gång är det Idol. Sedan jag såg Elin och Geir gå vidare har jag hängt framför TV:n eller gått in och kollat webbsidorna efter varje skede.
Och nu är de bland de elva bästa. Fantastiskt, säger jag. Geir måste ju vara som en pappa för gänget. Men oj, vad han är proffsig. Och ändå verkar han ödmjuk. Själv skulle jag säkert (om jag vore i hans kläder) fräsa åt juryn och säga att de ju är bara barnrumpor....Men givetvis, går man in i en lek som Idol, så ska man ju vara ödmjuk. Jag tycker det är jätteroligt att Finland får visa att de har en ung dam som kan mäta sig med de svenska idolerna.Geir är ju norrman, så den äran kan vi inte få ta åt oss. Men tänk på vilka förmågor som finns här i lilla Svenskfinland. Heidi och Jennie Storbacka, Mikael Svarvar, Lotta Kerbs, Linn... T.om. Iltasanomat visste i dag berätta att "suomalaiset jyräävät Ruotsin idolsissa". Ja, det var väl inte exakt det ordet de använde. Det framkom nog senare att Elin är finlandssvenska och att Geir varit tillsammans med sin finska fru i 14 år. Jag får alltså ödmjukt säga att jag nu även följer med dokusåpan Idol.Och hoppas på att Geir och Elin ska få gå långt. Jag tyckte de andra också var så bra att jag inte skulle ha kunnat rösta ut någon. Madeleine Finck-Björgen gjorde mig alltid så glad, att jag tyckte hon borde ha fått vara med. Men hon kommer igen, vänta bara.Det finns flera år.

I övrigt har dagen gått sin gilla gång. Pojkarna har inte haft något speciellt program i helgen, så vi har bara varit hemma. Väldigt skönt, det är ingen självklarhet längre sedan man har en tonåring i huset.Den yngre har uttryckt önskemål om att få gå på JARO-match i morgon kväll. Jag är inte speciellt road av att sitta 1,5 timmar ute i kylan. Nå, det blir att leta fram vinterkläderna.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider