Språkundervisningen

Ja, striden går gällande pakkoruotsi, större utbud av språk osv. Hörde en dag i radion en finskspråkig tyckte att det blir för jobbigt med tre språk för sådana som inte tycker om språk. Vi finlandssvenskar har alltså en stor förmån: vi börjar med finska, sedan engelska och så kan vi välja ytterligare ett språk i åttan. Vanligt i finska kommuner är tydligen engelskan och så svenskan på sjuan. Motivet skulle alltså vara att det är för jobbig för barn i lågstadiet att läsa två språk. Jag undrar om det inte finns ekonomiska motiv bakom åsikten.

Sedan var det tal om den nya timfördelningen. Farhågorna om hur det skulle gå att genomföra ett bredare språkval i kommuner med många små skolor. Jag är ingen vän av nätbaserad språkundervisning. Jag tycker man lär sig bäst genom att vara fysiskt tillsammans. MEN det finns ju redan erfarenhet av samarbetsprojekt i gymnasierna. Hämeen ammattikorkeakoulu har vuxenundervisning som är helt nätbaserad. Man ska vara på plats på föreläsningarna - men de sänds ut via datorn och kommunikationen sker via datorn (webbkamera och mikrofon). Föreläsningarna kan sparas så man kan se på dem om man varit tvungen att vara borta. Skulle detta vara en möjlighet för t.ex. min hemkommun med långa avstånd? Man skaffar videokonferensutrustning och så något program liknande Connect Pro till datorn. Hämeen ammattikorkeakoulu rekommenderade ett annat program, minns inte vilket. Det förutsätter förstås investeringar i infrastruktur. Dessutom måste varje skola ha någon tekniskt ansvarig och givetvis en lärare som övervakar lektionen, men det borde ju i slutändan ändå bli billigare än att skjutsa eleverna mellan skolorna. Läraren kunde ju skifta skola så alla elever får träffa honom.

Om det är genomförbart, det vet jag inte. Man måste ju ändå få reflektera. Det skulle ju antagligen kunna vara så att det i vissa skolor finns bara en som är intresserad av t.ex. ryska.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider