Fransk chokladtårta

Förutom sakkunniga råd när det gäller min rygg, lärde jag mig också något annat under min vistelse i Vörå förra veckan. Maxmo hembageri har en alldeles himmelskt god fransk chokladtårta som finns till försäljning på S-Market i Vörå. Och nej, jag har inte betalt för att göra reklam. Jag skulle bara bjuda på något gott när vi firade sista natten med gänget. Vad hittar jag om inte fransk chokladtårta. Jag förväntade mig på något sätt en besvikelse, men nej. Den var lagom kladdig, lagom söt, tillräckligt med mörk choklad... och inga E-ämnen! Rekommenderas varmt. Mina sakkunniga från Vasa säger att man kan köpa den i Saluhallen också.

Besökte också Nygårds textil och förvånade mig över hur stort urval det finns i en affär i en liten by 30 km från Vasa. Kläder som passar damer i min ålder och storlek fanns också. Priserna var inte låga, snarare tvärtom, men jag gjorde ett fynd. En byxdräkt som kan användas i vardagslag, men den är ändå litet mera strikt vid behov.

När jag kom hem, hade jag blivit bjuden på fest. Var in till stan och letade någon lämplig festdräkt (mörk kostym påbjuden för herrar). Hittade inget denna gång. Var till Bjon, som nog har fina kläder, men denna gång föll inget av det hon visade mig i smaken. Jag vill ha något diskret och stilrent, kanske mörkgrått, mörkblått eller mörklila. Eventuellt en dräkt med kjol som inte är lång men ska gå nedanför knäna. I stället kom jag hem med två tunikor, en polotröja och en skjortblus. Inte normalt för att vara jag. Få se hur mina festkläder börjar se ut. Festföremålet brinner varmt för återanvändning och ekologisk livsstil, så något pråligt för enbart detta tillfälle blir det inte. Det ska vara något man kan ha i glädje och sorg flera gånger. Förutsatt att man inte äter för mycket fransk chokladtårta och växer ur kläderna, alltså.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider