Kielikeskuspäivät 2011

Jag befinner mig just nu på Scandic i Tammerfors. Tammerfors universitet och Tammerfors tekniska universitet ordnar Språkcenterdagar, så här är vi ca 270 kolleger från hela landet samlade. Det mesta går på finska. Årets program var skrivet enbart på finska och engelska. Man blir något konfunderad, när det ändå är landets språkcenter som samlas. Jag hade förväntat mig att landets tvåspråkighet skulle ha synts i programmet. Det måste jag däremot säga, att språkcenterdirektören här i Tammerfors, Antti Hildén hälsade välkommen på svenska och han vill alltid tala svenska med oss svenskspråkiga. Givetvis är vi en liten minoritet i detta sammanhang. Jag tippar att max. 20 av oss som är här, har svenska som modersmål. Därför är det förstås inte vettigt att köra allting på både finska och svenska, eftersom det finns många utländska lärare med, som inte behärskar svenska alls. Men, som sagt, det skulle ha varit roligt om programmet varit på finska, svenska OCH engelska bara för sakens skull. Att jag sedan tycker om finska och gärna talar finska är sedan en annan sak.

Nu har jag betalat mitt rum, fått kvitto som arbetsgivaren ska få och så har jag ätit en ordentlig frukost. Konstaterade att inget förmiddagskaffe är i programmet, så jag får försöka överleva på den kopp jag nyss drack.

Ska väl packa ihop och släpa mina saker till universitetet. Åker hem vid 15-tiden idag. Och nej, Stockmann hade ingen lämplig festklänning. Jag var inne där vid halv nio i går kväll efter mottagningen i stadshuset. Hittade EN svart klänning, ärmlös. Orkade dock inte börja prova. Dessutom skulle jag i så fall behöva en vacker, kanske litet glittrig mörk bolero också och de hade inga sådana. Det är Hullut Päivät, så det är litet speciellt urval.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider