Alla helgons dag

Alla helgons dag lider mot sitt slut. I kväll var jag med konfirmanden till kyrkan på en konsert, allt för att få en anteckning i lilla konfirmandhäftet. Ja, han fick en namnteckning, inte jag. Duktiga ungdomar framträdde. I mina ögon ungdomar, alltså. Vissa var ju nog i 30-årsåldern. Konfirmanden var föga imponerad, men när vi gick till bilen råkade vi passera byns kändis Kaj Korkea-aho som tydligen varit på samma konsert med SIN mamma, så kvällen var ju räddad på sitt sätt.

Den senaste tiden har jag sett ett par filmer som fått mig att tänka. Schindlers lista var en. Visst har jag sett den förr, men den var tankeväckande även denna gång. Tänk att det fanns sådana som var medlemmar i nazistpartiet som försökte göra något för att rädda judar. Att han försökte så till den grad att han KÖPTE judarna till sina fabriker och sedan inte producerade det som tyskarna ville ha. Jag vet inte hur mycket sanning det är i filmen och hur mycket som är sägen, men otroligt välgjord film.

Den andra filmen var på samma tema: The Reader. En ung pojke, 16 år inledde ett förhållande med en 20 år äldre kvinna. Hon ville alltid att han skulle läsa för henne. Några år senare, när han var juridikstuderande såg han henne igen. Då var hon anklagad för mord under kriget. Hon hade arbetat som vakt vid Siemens fabriker och valt ut judearbetare som skulle dö. "Det var ju mitt jobb", sa hon. Vad fick mig att tänka här? Jo: jag började ställa mig frågan hur jag själv skulle reagera i sådana omständigheter. Det är lätt att döma när man sitter i sitt trygga hem. Men om det vore krig, om man behövde ett jobb för att leva, om det jobbet skulle vara vakt vid ett koncentrationsläger.. Om man skulle vara van vid att en viss folkgrupp ska in i ett getto eller till och med dödas. Skulle man gå med i det hela utan att tänka? Jag hoppas förstås att mitt svar är att jag skulle stå rakryggad och kämpa mot det jag upplever som fel. Men med kännedom om hur lätt det är att blunda för orättvisor om det gagnar mig själv, så är mitt skrämmande svar att jag inte är säker på att jag skulle stå upp för det som min kristna livsinställning säger är rätt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider