Första söndagen efter påsk

Jag hittade en intressant blogg för ett tag sedan (gladcoach.blogspot.com). En intressant blogg om utbrändhet och livet tillbaka. Den har inte uppdaterats så ofta den sista tiden, men det som finns där är väldig intressant.

I dag var det tänkt att jag skulle vara söndagsskollärare. När vi kom hem i går kväll hade jag ont i magen. Det onda satt högt upp, mellan övre revbenen. Det höll på hela natten. Magen stod still, tidvis värkte det även i ryggen och smärtan gick i vågor. Jag sov inte särskilt mycket. Klockan sex på morgonen var det färdigt, då fick jag gå upp och spy. Hittills har jag spytt bara denna enda gång, men magen bråkar fortfarande. Jag fick således avboka söndagsskolan. Man vill ju inte smitta ner barnen. Om det nu är maginfluensa. Det kan lika gärna vara ett gallstensanfall eller magkatarr. Rennie hjälpte i alla fall inte.

Hur som helst ligger jag nu i soffan och tänker inte anstränga mig med något alls. Har försökt dricka litet Acidophilusyoghurt.

Hörde förresten i TV:n för några dagar sedan att det var en stor nyhet att Helsingfors universitet ordnar språkprov i finska för finlandssvenskar. Som min helt privata åsikt kan jag säga att jag inte alls tycker att det är en dum idé. Jag tycker att man mycket väl kunde ordna språkprov i modersmålet, andra inhemska språket och ett främmande språk i samband med antagningen. Helt enkelt för att de studerande ska ha en realstisk bild av vilken nivå som krävs av dem när de kommer till universitetet. Alla studerande ska klara språkkurser på en viss nivå. Dessutom kan föreläsningarna gå på ett annat språk än modersmålet också i övrigt och då är det viktigt att studenterna har tillräckliga förkunskaper. Detta är dock alltså min helt privata åsikt. Den har ingen som helst förankring hos min arbetsgivare och tanken är inte heller utarbetad. Det är bara en spontan reaktion.

Att vi finlandssvenskar sedan, enligt en viss bloggare, borde bära armbindel för att folk ska veta att de inte får skuffa oss i kön är en annan sak. Det må vara satir, men jag ser något mycket skrämmande i det. Samtidigt undrar jag om det är OK då, att knuffa finskspråkiga i kön. Är det månne någon kulturskillnad där?

Finska Idol har jag faktiskt följt med lite i år. Trots att jag är litet lokalpatriot, är nog min favorit Diandra. Torsten Borg är bra och charmig och Heikki som fick domarnas vilda kort var väldigt bra senast. Man kan aldrig tävla i musik, alla har sin speciella stil. Intressant är dock att det även i kommentarerna till detta program kommer fram att han inte kan ordentlig finska. Om jag jämför med min finska, är nog Torsten helt tvåspråkig.

Och så ett sista ämne: Ute faller snö....är det månne snart jul igen?

Kommentarer

  1. Hoppas att du mår bättre idag! Här är det si o så...alla andra är nog friska. Men jag mår inte så bra med värken.....
    Minusgrader idag o soligt..

    HA en fin dag!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jo tack, jobb i dag igen. Men jag sov nästan hela dagen i går. Vädret gjorde sitt till.
    Hoppas det blir varmare så din värk blir bättre.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider