Glad Påsk

Kom hem glad i hågen, men hungrig, på onsdag kväll. Framför mig låg en semesterdag och så påskhelgen. När jag kom innanför dörren låg herr Nizzan på soffan och läste en tidning, Nizzan 1 satt vid datorn och Nizzan 2 spelade Playstation. "Vad blir det för mat?" undrade jag. "Ingen aning", svarade herr Nizzan. Jag frågade samma fråga av Nizzan 1, som svarade samma sak som herr Nizzan. Klockan var alltså över halv sex, jag hade varit borta sedan halv sju på morgonen... Och ingen hade heller ringt och bett mig hämta någon kvällsmat. Nå, herr Nizzan fattade snart min kylighet (jag började inte automatiskt fundera ut något att laga, utan sa bara "jaha" och började byta till bekvämare kläder). Han satte sig i bilen och åkte till byn för att hitta någon snabbmat. Som om det inte skulle ha räckt med detta, så hade tydligen ingen städat bordet sedan frukosten. Där stod ett halvt mjölkpaket och där fanns rester av cornflakes och där fanns kaffefläckar. Nå, innan jag tog en promenad torkade jag faktiskt bort detta. SEN tog jag och hundarna en promenad. Jag konstaterade att det ar det bästa sättet - annars skulle jag ha sagt en massa saker som jag skulle ha ångrat sedan. Vi fick mat till slut, och jag var stolt över mig själv att jag faktiskt tog en promenad i stället för att duka bordet under tiden herr Nizzan handlade. Men jag säger bara: Skulle det ha varit en kvinna som "inte gjort något särskilt på dagen" som legat på soffan och läst tidningen när maken kom hem.... Åtminstone har jag en känsla av, att det lätt skulle ha pratats i byn om frun som bara ligger på soffan och inte ens har maten färdig när maken kommer från jobbet. Eller har könsrollerna förändrats, så det skulle vara acceptabelt även för en kvinna?

Nå, skärtorsdagen gick åt till städning. Bra för motionskampanjen på jobbet, jag fick ihop över 30 poäng.....
Och på fredagen tog jag det verkligt lugnt. Tog en promenad, lagade lunch, sov en stund på eftermiddagen och så var vi på gym en knapp timme på kvällen. När vi kom hem, hade vi fått gäster, vilket var trevligt.

Nu, på påsklördagens morgon har både jag och Nizzan 1 ont i halsen, så jag antar att det inte blir flera gympass denna vecka. Och lika bra det, eftersom vågen tydligen bara går upp när jag motionerar.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider