Att vara studerande

Fru Nizzan har avslutat sin andra semestervecka som studerande. Hon har åhört intressanta lektioner i olika ämnen och fått sin hittills största utmaning: undervisa en klass i högstadiet i modersmålsinriktad finska. Litteratur är ämnet och dagen är tisdag eftermiddag. Fru Nizzan undrar om hon ska spela apa eller om hon ska vara gravallvarlig. Eftermiddagen är inte den mest mottagliga tiden att få en 15-åring intresserad av Minna Canth och Väinö Linna. Handledaren kanske dock inte är så road om gamla Fru Nizzan klär ut sig till Minna Canth och leker att hon är hårdför 1800-talsfeminist.

Nizze 1 höll på att skratta ihjäl sig när han hörde att fru Nizzan ska undervisa i modersmålsinriktad finska. DU!!! Eleverna kan ju bättre finska än du! Javisst kan de det. Fru Nizzan är inte alls glad åt gruppen. Hon skulle ha passat bäst i en 7:a med enspråkigt svenska elever. Men livet är fullt av utmaningar och det gör hela den här introduktionsperioden så mycket mera intressant. Franskan skulle jag ha plockat ur en mapp och gjort planeringen på maximalt en timme. Nu har jag använt minst en arbetsdag till att utarbeta texter och övningar. Dessutom ska jag intressera gruppen för den intressant grammatiska biten potentialis. Jag kommer att bli veckans mest populära lärarstuderande. Tack och lov att jag återgår till mitt riktiga jobb den 30 augusti.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider