Vilka idioter!

Ja, så uttryckte sig Janne Grönroos i Radio Extrem i morse. De som var idioter var Esseborna. Att Ted, som är från Purmo höll med, det kan jag smälta. Det finns ju en viss hatkärlek till invånarna i grannbyn. Men tyvärr var det knappast något skämt när Janne utstötte "Vilka idioter". Orsaken till utbrottet var denna artikel på yles webbsidor:
http://yle.fi/uutiset/pietarsaaren_seudulla_sallitaan_taas_rokotukset/6806776

Duon (och också texten) vill få det till att religionen (läs en stark väckelsekristen miljö, där en stor del av invånarna är laestadianer) är orsaken till att man inte vaccinerar sina barn. Det nämns inte att det är ett par damer, från Kronobyregionen om jag inte minns fel, som i ett flertal tidningsinsändare visat på undersökningar som skulle stöda åsikten att vaccinationer kan vara skadliga.

Jag skulle aldrig ha tänkt tanken att inte vaccinera mina barn. Jag tillät också vaccinering för svininfluensan. Något jag ångrade sedan narkolepsifallen kom. De fick dock inga men av vaccinet. Vet inte om det blev någon nytta heller. Själv vaccinerade jag mig inte och jag tror inte vi varit så friska någon vinter som just svininfluensavintern.  Trots att jag låtit vaccinera mina barn, kan jag tänka mig att det finns de som är tveksamma. Mediciner har alltid biverkningar.


Med den erfarenhet jag har av vår väckelsekristna bygd, finns det nog ingen som i religionens namn skulle uppmana till att låta bli vaccinering. Det är nog i så fall ett begränsat fenomen. Om det sedan är ett visst gäng unga familjer som tillsammans besluter sig för att inte vaccinera sina barn, är det en annan historia.

Jag brukar förlåta mycket i Radio Extrem, men att kalla oss Essebor för idioter för att en del valt att inte vaccinera sina barn - där gick min gräns. Janne och Ted, ni är klokare än så. Ni kan bättre. Jag har ofta väldigt roligt när jag lyssnar på Radio Extrem i bilen. Journalister får ha åsikter, javisst. Men man behöver inte idiotförklara någon för att personen har en avvikande åsikt. Åtminstone behöver man inte göra det i radion. Man kan ju uttrycka åsikten privat.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider