Lördag igen

Så har en innehållsrik vecka åter nått sitt slut. Första majhelgen hade jag långledigt. Första maj, denna arbetets dag, användes verkligen till arbete. Det var storstädning i huset för hela slanten. Den andra maj på eftermiddagen förberedde vi oss för gästens ankomst. Han anlände på eftermiddagen. Ungdomarna hade redan planerat träff i Jakobstad på kvällen, så det fixade herr Nizze i samband med jobb.

Lördagen skulle vara familjedag. Ungdomarna var dock så trötta, att vi bara hann med en rundtur i kyrkbyn. På kvällen var det en villa i Nykarleby som gällde. Fru Nizzan skjutsade. Sedan var det någon annan som förde dem till Forsby danspaviljong, där fru Nizzan hämtade dem vid halv två. Och då snöade det. Söndagen var en katastrof. Det var svinkallt och snöslask. Den dagen skulle de vara ute vid Fäboda. Fru Nizzan använde väntetiden till att gå på gym. Sedan visade det sig att ungdomarna skulle på bio. De fick stå ut med att fru Nizzan satt några rader längre bak och såg samma film. Den var totalt intelligensbefriad, en riktig tantfilm. Men sådana gillar jag.

Måndagen var sedan normal arbetsdag och ungdomarna skulle till skolan. Herr Nizze fick sköta den ruljansen, eftersom fru Nizzan befann sig på jobbet i Vasa. Herr Nizze skötte också skjutsandet till stan på kvällen i samband med ett jobbärende.

På tisdag klarade Nizze 2 sitt teoriprov för moppekortet - första försöket. Denna dag hade gossarna varit till Mässkär och var ganska trötta efter bastubad och simning.

På onsdag åkte fru Nizzan till Åbo för att åhöra en disputation. Tidtabellen var ganska stram. Och vad händer? Jo: pieniä teknisiä ongelmia - jarruvika. Vi fick höra att vi blir minst 45 minuter försenade. Men så gick det i alla fall att köra ganska snabbt. Vi var bara 30 minuter försenade. Jag tänkte ta en taxi till Arken. Men när jag bestämt mig, åkte den sista iväg. Jag sprang till Arken med min packning. Hade vinterulster (det var -5 när jag åkte hemifrån) i strålande sol. Men jag hann. Disputationen gick bra, jag hann både få kaffe och springa till hotellet och bestämma mig för vilken dress jag skulle ha. Det löste sig ganska enkelt. Den blus jag tänkte använda gick sönder i sömmarna. Tur att jag hade alternativ 2 och 3 i väskan.

Disputationsfesten var mycket trevlig. Den började tidigt, så när jag avlägsnade mig kl. 23 var vi de sista. Det bjöds på god mat - Nick's Food Design på Helsingforsgatan 15. Hotellet, hotell Helmi på Tureborgsgatan 11 var litet och sött och tyst.
Och festen: ja, det var bara min andra disputationsfest så jag är inte så blasé. Det var trevligt, inget onödigt drickande, utan vi hade bara trevligt annars.

På torsdagen kom jag hem. Då hade gossarna åkt till Karleby med tåg, återvände därifrån och fortsatte med avskedsfest i en ungdomsgård. Hämtning efter 23. Och väckning 3.45. Det har varit en intensiv vecka med en trevlig ung tysk gymnasieelev. Men visst är det skönt att återgå till det normala också.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider