Praktikrapport

Så har fru Nizzan inlett semestern igen. Dvs. hon har bytt ut sin semesterpeng i ledig tid, för att hon ska vara på fältpraktik i sitt gamla gymnasium. Gårdagen var en VUK-dag = Verksamhet Utanför Klass. Fru Nizzan var med på lärarmöte och lärarnas planering och försökte få ihop ett vettigt schema. Inte klart än.

I dag inledde även sönerna sin skolgång. Inte populärt med morsan i samma skola, men vi försöker undvika varandra. Kompisarna stöter jag dock på. Har varit med på två informationstillfällen och två lektionspass. Det andra var repetition av det första, så jag frågade om jag fick vara hjälplärare andra passet. Det fick jag.

Tips till andra studerande: Hösten med skolstart är inte bästa tillfället att vara på fältpraktik. Välj veckorna från vecka 47 och framåt om möjligt. Jag gjorde min inledande praktik för exakt ett år sedan. Vid skolstarten går en massa tid åt till annat än de vanliga lektionerna, vilket gör det svårare att samla de obligatoriska 20 timmarna i ett stadium och 10 i ett annat. Det kan komma skoltävlingar, dagsverke, lärarnas rekreationsdag...Visserligen får man räkna skoltävlingar som verksamhet utanför klass, men det hjälper liksom inte när man ska ha ihop ett visst antal timmar och kanske har en begränsad ledighet att använda sig av. Men, visst ska det här också gå. 9 lektioner är ju typ tre dagar undervisning om man skulle få allt på en dag.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider