Restriktionerna lättar

Covid-19 fortsätter i Finland och världen. Men restriktionerna lättar. Fortfarande störst spridning i Hfors-regionen, ca 5000 av knappa 7000 konstaterade fall har hittats där. Nu heter det att man ska testa sig också om man har lindriga symptom. Men ringer man och har ont i halsen säger de fortfarande att man ska avvakta. Så jag vet inte.
På måndag får restaurangerna öppna. På måndag får 50 personer börja samlas. Sedan har jag hört något om 500 personer, men det vet jag inte riktigt när det händer.
Vi får börja ordna fysiska prov på universitetet. Vissa laborationskurser och praktikperioder får utföras. Men vi jobbar fortsättningsvis på distans över sommaren (i praktiken till semestern). Hösten inleds på distans för de studerande. Förutom förstaåringarna som ska få inleda på campus. Spännande tider. Inte vet vi riktigt hur vi ska ordna undervisningen i höst. Vissa tycker inte om att få beskedet redan nu. Jag ville ha beskedet nu, för att psykiskt förbereda mig. Utbytesstudenterna, som varit en krydda i mitt arbetsliv, får inte komma i höst. Internationella masterprogram är fortfarande ett frågetecken. Spännande tider. När vi nu öppnar upp samhället. Kommer folk att minnas att vara försiktiga?

I dag har studenter utdimitterats. För första gången har dimissionerna streamats. Inga anhöriga på plats. Vissa har inte ens fysiskt fått sina mössor och betyg. Studentkalas lär det bli senare i sommar, har jag sett i annonserna.

Svårt det här med social distansering. Var ska man dra gränsen? Jag vill vara ganska restriktiv, fortfarande. Men att distansera sig från 91-årig mor, det går inte.

Och ja, jag har ångest ibland. Minsta lilla hostande och jag får panik. Provar feber dagligen. Som om det skulle hjälpa. Blir man sjuk, så blir man.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider