Morgonkaffe

Sitter med morgonkaffet och borde egentligen ha bråttom för att hinna torka håret innan jag ska i väg på jobbet. Började dock, av någon konstig anledning, tänka på PISA-undersökningen som visar att finlandssvenska niondeklassare visar sämre resultat än de finskspråkiga. En orsak sägs vara att många finlandssvenskar har ett annat språk än svenska som hemspråk. Delvis kan det stämma. Tänk nu, om en helt finskspråkig familj med helt finskspråkig bekantskapskrets på en ort med väldigt få svenskar sätter sitt barn i svenskspråkig skola. En skola där finskan alldeles säkert är språket på fritiden. Det måste ju helt enkelt vara svårare att ta till sig undervisningen som ges på svenska då. En vanlig, tvåspråkig elev i en levande tvåspråkig miljö borde ju däremot inte ha några problem. I mina ögon har tvåspråkigheten alltid varit något positivt. Under min studietid påstods också att forskning visat, att det inte är något negativt i att växa upp med två språk, båda språken utvecklades om de användes lika mycket.

Det jag funderat på är, om det kan vara så att vi finlandssvenskar tar det så självklart att vi kommer in på någon utbildning efter nian, att vi inte anstränger oss på samma sätt som majoritetsbefolkningen.

En annan orsak kan vara att vi inte har lika bra läroböcker. De rikssvenska böckerna följer inte finländska läroplanen och böcker som översätts från finskan får man inte alltid och inte heller egna svenskspråkiga böcker. Marknaden är för liten och skolorna har inte råd att köpa in. Glömmer aldrig boken som ett av mina barn läste i Miljö och Natur eller vad ämnet nu hette. Den var så gammal att det talades om att det gick passagerarfärjor mellan Karleby och Skellefteå samt Jakobstad och Skellefteå och att Strengbergs hade en tobaksfabrik i Jakobstad. Jag menar: det ställer ju en hel del krav på att lärarna framställer bredvidläsningsmaterial i sådana fall... Året efter fick barnen visserligen en modern bok, men detta med läromedel kan också vara ett problem, tror jag.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider