Kyla

Skomakarens barn går med trasiga skor. Så känns det nästan just nu. Min make är delägare i en liten firma som säljer träpellets. För någon månad sedan var vi tvungna att ta i bruk en reservbrännare. Den nya skulle installeras nu till julen. Men så går maken och har sönder något väsentligt på nya brännaren. Reservbrännaren igång igen. I går, när det utlovades minus 25...då behövde en kund firmans reservbrännare. Så här sitter man nu med elvärme som inte orkar hålla varmvattnet mer än ljumt... Nå, jag ska trösta mig genom att gå och hämta litet ved och elda i öppna spisen. Det är rätt mysigt. Fast det brukar ryka in ordentligt när man försöker elda i sådan här kyla. Det är visst så, att varmt luft far uppåt och är det kallt i skorstenen så kommer den kalla luften ner och ställer till problem när man försöker tända.

Jag har bestämt mig för att julstädningen är avklarad. I dag ska jag bara koka potatis till potatislådan och kanske laga något julgodis. Jag KÖPTE kristyr till pepparkakorna i år, jag har inte under hela mitt långa liv lärt mig att göra strutar som man spritsar med. Samma sak har det varit varje jul i sådär 35 år. Nu får jag se hur kristyren fungerar, om det blir dekorationer eller ej.

Make och barn huttrar hos farmor, fick just meddelande att vattnet frusit där.... Underbara framtidsutsikter inför helgen, alltså!

Kommentarer

  1. Jag tycker att plastpåse funkar bäst till kristyrgarnering. Mycket mindre spill och kladd än med pappersstrut. Det gäller bara att inte klippa för stort hål i hörnet då man ska börja spritsa.

    SvaraRadera
  2. Nej va tråkigt med pannan...vi har åtminstone ännu i skick! Men i föusi är de kallt..brr....Paula

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider