Stormen Eino

... eller vad han nu heter. Han har lyckats förstöra vår dag något i dag. Militärpojken var på besök. Skulle vara tillbaka kl. 18 i Drakan. Morgonen började med väckning 7.30. Just då, ungefär, gick strömmen. Jaha. Ficklampor och levande ljus framsöktes i dunklet. Strömmen kom tillbaka, vi åt frukost, åkte iväg till stationen. Fru Nizzan hade kollat på webben att tåget gått i normal fart  åtminstone de första stationerna.  När vi kört 300 m låg ett träd över vägen. Backa tillbaka, köra runt...Jag hanterar nämligen inte motorsåg. Inte än, åtminstone, fastän jag numera är skogsägare.

När vi kom fram till stationen, visade det sig att tåget var 20 minuter försenat. Sedan blev det 30 minuter till. Så kom meddelandet att tåget kommer. Men nehej. Inget tåg. En finsk, knastrig röst meddelade något. Fråga mig inte vad. Någon hade i alla fall hittat information på webben att det skulle komma en buss i stället, eftersom tåget fastnat i Kannus. Träd över elledningarna eller liknande. Så, kvart över 10, alltså en timme försenade kom resenärerna iväg. Hur det sedan gick vet jag inte. Åtminstone fanns det inga tåg som skulle gå vidare lämplig tid, och tåg från Vasa till Seinäjoki var också inhiberade. Hoppas nu militärpojken kom fram och att han inte fick alltför mycket skällor. Det är ju inte vårt fel att tåget inte kom fram. Han måste ju få skylla på Eino.


Det blev ingen promenad i solen idag heller. Har i stället tillbringat tiden framför TV:n, virkat, talat med mamma. Och nu slutligen korrigerade jag min uppsats. Tror jag ska printa ut den och skicka åt läraren i morgon. Den är definitivt inte bra, men jag tycker att jag uppfyller lärandemålen, så jag borde få en etta. Nu känner jag ju examinator, så ifall jag inte får en etta, kan jag be att få förklarat var jag gjort fel..



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider