En vecka på jobb

Nu har jag arbetat min hela första vecka efter studierna och jag har redan kommit till det skedet, att jag endast minns det roliga från studierna. Minns inte alls att det skulle ha varit jobbigt eller tråkigt och att jag skulle ha räknat dagarna tills det var över. Men, så är det. Innan jag började, räknade jag dagarna till min tjänstledighet då jag skulle få studera. När det var som jobbigast prickade jag av deadlines och räknade hur många övningslektioner jag hade kvar. Nu känner jag alltså en stor tomhet. Ingen att diskutera lektionsplanen med. Ingen att diskutera pedagogiska lösningar inför hösten med. Ja, mina kolleger förstås, men ingen handledare. Det känns tomt, jag saknar mina studiekompisar. Men ändå - skönt att det är över. Jag fick en 4. Det betyder synnerligen goda insikter, ungefär en nia  med vanliga skolvitsord räknat. Så visst borde jag vara nöjd. Innerst inne vet jag, att mina prestationer vid övningsskolan inte motsvarade mera än så - men det stör mig ändå att jag inte med min erfarenhet lyckades prestera sådana skrivna arbeten att jag skulle ha fått en femma. Men det skulle inte ha gett en riktig bild av min undervisningsförmåga. Den är inte utmärkt. Den är ungefär en trea, tycker jag själv. Åtminstone var den det på övningsskolan. Jag tycker att den är värd en fyra på universitetsnivån. Så mitt vitsord är rättvist.

I morgon har sönerna skolavslutning. Artonåringen ska säkert ut på något festande. Jag ska uppvakta ett kusinbarn, som blivit landsbygdsföretagare.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider