Vecka 3 snart slut

Jag har genomlevt vecka 3 av semestern. Inte gjort något speciellt, egentligen.  Städat lite, men inte alls så mycket som mina husmorsinstinkter säger att jag borde städa. I stället för att promenera, har jag tagit några pass på vår skogsplantering och försökt leta efter de 5000 tallplantor vi plockade ner för ett år sedan. Kan konstatera att det känns som om man inte skulle komma framåt. Jag har tillbringat kanske 10 timmar där, och kommit kanske 30 meter av kanske 70 meter, om vi säger så. Det är ojämnt, det är svårt att hitta plantorna, man kan inte ha bråttom och nästan varje dag ramlar jag ner i ett vattenhål och blir blöt till knäna. Men på något sätt är det mera rogivande än att vara hemma och städa. Det känns som om man gör något "riktigt". Jämför: "Vad gjorde du på semestern?" "Jag var mest hemma och städade skåp och handlade med mamma och läste." med "Jag var en hel del och arbetade i skogen med plantvård." Det låter liksom som om man gjorde något "riktigt".  För att vara ärlig. Jag har inte kunnat tagga ner denna semester. Jag fylls nästan av ångest ibland, när jag ser alla ostädade skåp, alla hyllor som borde dammtorkas, ett hus som jag borde storstäda, en mamma som borde få hjälp med storstädning. Och jag bara inte vill, jag har inte lust. Jag orkar inte. Och samvetet gör sig påmint. Nu har jag semester, nu borde jag göra allt det där jag inte hann i våras när jag studerade.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider