Måndag vecka 3

Lika hastigt som den dryga månad jag jobbade efter studierna, lika hastigt försvinner semesterdagarna utan att jag gjort något speciellt. Lördagen var ganska intensiv. Jag var på hantverkarmarknad och till gravgården med mamma, sedan handlade vi, sedan var jag tvungen att åka med Nizze 2 till stan. Det hade nämligen visat sig på fredag morgon, att han inte ägde ett enda par skor som a) var tillräckligt stora b) inte var våta /smutsiga  c) inte var sönder. Dessutom visade det sig att han har bara ett par joggingbyxor som är tillräckligt stora. Och det visade sig att han inte har en enda jacka som är hel och dessutom tillräckligt stor. Det blev en liten utgift för kära mor. Hela barnbidraget och lite till. När vi kommit hem, ätit något smått osv. åkte jag till laestadianernas sommarmöte, som detta år hölls i Esse. Det var tredje året i rad, som jag deltog. Det är inte som Suviseurat med kanske 80 000 deltagare. Men det var ganska mäktigt på nattvardsgudstjänsten. Tältet, som rymmer ca 1500 personer var fullt. Dessutom strömmade det in folk utifrån. Jag tror gudstjänsten tog ca 2,5 timmar. Nu är det dock sådan frihet, att man kan gå ut emellan. Man måste inte sitta snällt på sin plats tills det är slut. Man kan gå ut och komma in igen, om man så önskar. Varför jag far dit? Första gången nyfikenhet. Sedan trivdes jag så bra, att jag nästan sett fram emot att delta i ett möte. Det är klart, det går inte att förklara för en person som inte själv har någon tro. Men å andra sidan har alla något som är viktigt för dem. De som deltar i Pridefestivalen tycker det är en fin händelse. De som deltar i rockkonserter med något band som de verkligen gillar, tycker att det är fint. Och de som har en kristen tro, upplever något speciellt när många som tror på samma sätt samlas. Nu sätter jag inte de här grupperna mot varandra - man kan mycket väl vara "medlem" i dem alla och många till. Jag tar dem bara som exempel för att försöka förklara vad som tilltalar mig med laestadianernas sommarmöten. För mig är det förstås mest det sociala, att jag träffar ett par som jag lärt mig tycka mycket om. Visst kunde vi ses annars också, men på något sätt så känns det bra att göra det i samband med sommarmötena. Det är länge sedan jag blivit "salig" av att höra någon predikant - därtill har jag blivit för världslig och liberal. Det som jag däremot tycker om, är att diskutera djupa livsfrågor med personer som jag kan respektera och som jag vet respekterar mig, även om jag inte tycker och tror på samma sätt.

Söndagen tillbringade jag hemma, med att ta det lugnt. I dag har jag känt mig trött och yr. Litet ont i halsen, så något gymbesök blir det inte i morgon. Kanske en lugn promenad, när jag sett till att få iväg Nizze 2 till jobbet. Däremot borde jag engagera Nizze 1 i ett jobb ute i skogen. Problemet är bara att få honom väckt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider