Fredag vecka 4

Kvigor jag träffat på mina promenader.
Och vädret ska man se från rätt håll. Det här var fel håll. Såg man i ett annat vädestreck, var det vackert...
Frusen mitt i sommaren.
Så har den slagit till igen. Semesterdepressionen. Tack och lov att fru Nizzan inte börjar jobba på måndag. För fru Nizzan har inte alls lust att börja jobba. Å andra sidan vill fru NIzzan inte gå hemma heller. Så, vad göra?

Semestervädret har varit ganska dåligt. Eller. Helt OK vissa dagar. 20 grader och sol räcker helt bra. Men när det varje dag är mera än 50 procents risk för regn. Och när temperaturen alltför ofta går ner till kanske 12 grader. Det tar liksom bort intresset för att göra något. Sommarteater, t.ex. Har inte haft en tanke på att åka på någon sommarteater i år. Jag försöker fundera på, vad jag gjort sedan vår silverbröllopsdag. Det är 10 dagar sedan.

Har städat skåp. Fört saker till återvinningspunkten. Bytt söndriga lampor. Städat. Sett fyra säsonger Skam. Rensat lite gräs. Firat en 50-åring i söndags. Det var roligt och vädret var underbart somrigt.  Vi var kökshjälpar, så vi kom först och gick sist. Vi fastnade förstås med gänget till sist. Det var en bra dag. Undersergeanten var i beredskap den helgen. Bakat lite semlor och lite bullar. Struntat i att jag tänkt försöka minska på socker och vitt mjöl. För i och med att jag börjar bli på dåligt humör, så orkar jag inte bry mig utan behöver mitt socker för att bli litet gladare.  Har läst en bok: Le voyage de monsieur Raminet. HÅller på med min andra bok: Vinnaren av David Baldacci. Monsieur Raminet var trevlig att läsa. Roande. Och många intressanta grammatikexempel. Egentligen borde man bara läsa autentiskt material på lektionerna och gå igenom grammatiken utifrån det. Jag menar. Riktiga exempel i riktig text är intressentare än 20 övningsmeningar där man ska fylla i rätt form. Måste fundera på, hur jag skulle få in den biten i kurserna i höst.
Vinnaren är en helt spännande bok. Men jag tycker huvudpersonen är väldigt korkad. Vinner en massa pengar i ett arrangerat lotteri. Får strikta råd om att aldrig mer komma till USA. Väljer en ny identitet - som kan kopplas till hennes mammas födelseort. Och....KOMMER TILLBAKA till USA, fast hon vet att den som fixat lotteriet till hennes förmån är livsfarlig. Och än värre. Flyttar till den ort, där hennes mamma var född. Boken är spännande och lättläst, men en kvinna som beskrivs som klok, men bunden av sin fattigdom innan allt började hända... Jag har svårt med att hon gjorde så många misstag... Den tredje bok jag håller på med är Une mort douce av Simone de Beauvoir.
Har varit på promenader, handlat med mamma,klippt gräs, lagat mat, handlat. Varit på Jakobs marknad.  Just nu tycker jag att allt är tråkigt. Jakobs Dagar kulminerar i helgen, men jag har ingen lust att åka dit. Har ingen lust att fara och handla mat till i morgon. Det är liksom bara tråkigt just nu. Jag tror jag ska leta reda på något mycket sött i skåpet.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider