Tisdag vecka 3 - Sex och sånt

I dag har vi firat vår silverbröllopsdag. Inget speciellt, vi har tagit det lugnt och var och åt till Pavis i kväll. Pavis var en positiv upplevelse. Jag tror jag åt där senast 2011 och då var jag besviken på både mat och service. I kväll var det helt annorlunda. God mat och bra service. NÅ.Rubriken hänvisar inte till silverbröllopet och jag kommer inte att erbjuda så saftigt innehåll, heller. Däremot är det saker som jag funderat på ett tag. Hur tiderna förändras. Och observera att jag inte har som mål att glorifiera något eller att svartmåla något. Jag har bara reflekterat.

Låt oss gå tillbaka till Bibelns tid. (Kom att tänka på detta i samband med en av texterna som lästes i gudstjänsten i söndags: Äktenskapsbryterskan och Jesus.) Enligt lagen i Gamla Testamentet skulle en äktenskapsbryterska stenas till döds. Straffet för en man var nog inte lika strängt. Och kvinnan i söndagens text hade "ertappats". Jag undrar just hur frivilligt det  äktenskapsbrottet var för en kvinna för 2000 år sedan.

För kanske 150  år sedan ansågs att det var skadligt och omöjligt för en man att tygla sina drifter. Alltså måste han få gå till prostituerade. Jag utgår från att den respektabla hustrun inte hade det särskilt roligt i den äkta sängen. Det var väl inte tillåtet för en respektabel kvinna att tycka att det var trevligt. Kanske. Åtminstone skulle väl en respektabel kvinna inte medge att det var roligt. Och så måste ju den stackars mannen få utlopp för sina lustar hos fallna kvinnor.

När min mamma var ung för sådär 70 år sedan höll folk koll på om flickor var "ordentliga" eller ej.

När jag var ung för sådär 35-40 år sedan var andan (på landet) fortfarande att flickor skulle "hålla på sig". Jag minns också någon ungdomssamling under studietiden, där flickorna uppmanades att hjälpa männen att stå emot driften för "männen var svagare på det området".  DEt här gäller alltså kristna ungdomar som ville leva "rent".

I dag har jag då och då  surfat omkring på ask.fm för att se vad det är. Ibland helt oskyldiga diskussioner. Ofta tycker jag dock att speciellt flickor verkar få väldigt intima frågor. Det intressanta är dock, att de unga i dag svarar på dem. I skrift. Offentligt.  Visserligen är personerna helt okända för mig. Men det förvånar mig ändå, att de t.ex. svarar på frågan om de haft sex osv. I dag tycks de inte tycka att det är en privatsak, de verkar inte tycka att det är konstigt alls att svara på frågan.

Tiderna har förändrats otroligt mycket. Män och kvinnor har blivit mera jämlika. Men nog upplever jag fortfarande att något av det gamla lever kvar. Flickor blir fortare stämplade som lösaktiga än pojkar. Så feministen i mig skriker ganska högt ibland. Trots att jag är en gammal, konservativ kärring.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider