Sommarfredag

I år har jag verkligen fått ha semesterväder. Visserligen fruktansvärda åskväder med fruktansvärda stormar - något som jag avskyr - men däremellan varmt och skönt och bara några enstaka regndagar. Det betyder att jag inte storstädat på riktigt denna sommar, jag har inte fyllt frysen med bullar och semlor. Inte heller har jag gjort något speciellt, förutom semesterresan. Och ändå har sex veckor gått med en svindlande fart. Vi har haft bara ett plättkalas denna sommar, och ett par grillfester. Tyder nog på att vi blir äldre, orkar inte planera. Släkten från södra delen av landskapet har inte heller varit hit i sommar. Det blir också glesare, liksom mina besök dit. Å andra sidan betyder det väl att jag är rätt utvilad nu, när jobbet ska börja på måndag. Ute i trädgården börjar de svarta vinbären vara färdiga, men jag tror inte att de ännu blir bra saft - jag har en känsla av att det i så fall blir gelé i flaskorna. Synd att jag inte hann med det innan semestern är slut, det brukar bli så otroligt stressigt att sylta och safta efter jobbet. Som jag tidigare skrivit, så avskyr jag allt vad bärplockning, syltande och saftande heter. Jag går gärna och äter i buskarna, och vinbären kan jag tänka mig att plocka. Däremot nästan aldrig något man måste söka i skogen. Nu har jag sett att det tydligen blir lingon i år, så jag kanske ska plocka någon liter. Hittade visserligen sylt från 2006 i frysen... samt okokta lingon från 2007 eller 2008. Jag har aldrig förstått varför det står i kokböckerna att man inte kan frysa bär längre än kanske ett år. Jag har kokat hjortron som var närmare 10 år gamla... och gott var det och bra mådde vi. Just nu äter vi en burk blåbärssylt som varit i frysen sedan 2005.... Jättegod och ingen mår dåligt. Däremot kastar jag nog kött och annan mat om jag märker att det börjar vara flera år gammalt. De produkterna innehåller ju fett som härsknar.

Nå, nu skiner solen, det är ordentligt vöer 20 grader varmt. Jag tror jag ska gå ut och plocka litet stenar längs husväggen. Jag försöker sätta plast under dem, för att undvika att lergräs, rallarros, maskrosor och dylikt inte ska växa mellan dem. Det är vanliga gråstenar, så utmaningen är att placera dem så plasten inte lyser så fruktansvärt igenom. Makens teori är, att stenarna blir varma av solen och på så sätt torkar ut jorden och då orkar inte ogräset växa så bra. Delvis stämmer det, men jag ska i alla fall gå ut och försöka bekämpa ogräset litet till. I går hällde jag ut ett kilo salt på plattorna framför trappan och hällde sådär 5-10 liter kokande vatten över. Allt i förhoppning att maskrosor och kvickrot ska bestämma sig för att sluta växa mellan plattorna.

I morgon får vi gäster. Maken ska grilla revbjensspjäll och jag har förberett efterrätten som blir kolapaj med vinbär, svartvinbärspaj med philadelphiaost och så klassisk fryst cheescake. det visade sig, att jag använt upp ett paket philadelphiaost till vinbärspajen, så jag var tvungen att sätta turkisk joghurt som en del av philadelphiaosten. få se vad det blir till.... Hade tänkt laga en krusbärspaj också, men konstaterade att det är begränsat hur mycket 6-7 vuxna och 4 barn får i sig. Och vi vuxna i familjen är redan något för runda kring magen. Alla recept är för övrigt från nätet. Spännande.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider