Veneziansk

Så har man då äntligen vaknat till efter gårdagens firande. Nåja, firande och firande. Smällande ska vi väl kalla det. Själv satt jag inne och hade djuplodande diskussioner med värdinnan i villan. Huvudsaken är att barnen trivs. Två tonåringar var med, få se hur många år till de vill fira med oss.
Just nu har jag äppelmoskok på gång. Har massor med äpplen på träden. Dessutom borde jag plocka krusbären innan alla ramlar ner. Såg också att lingonuppköparen börjar köpa på måndag. Det tyder på att lingonen är färdiga. Jag gillar inte att plocka bär, jag gillar inte att sylta och safta. Frysen såg ganska full ut, så jag tror inte jag behöver några lingon i år heller. Äppelmos och äppelpaj gillar jag dock. Detta recept som gossen fått i 4H:s matlagningskurs är super:

2 ägg
1 dl socker vispas.
1 dl smält smör (eller olja, det testade jag) blandas i tillsammans med
1 dl mjölk.
3 dl semlemjöl, 1 tsk bakpulver och 1 tsk vaniljsocker blandas i ägg-och smörblandningen.

Sedan skivar man så mycket äpplen man vill ha i sin kaka och sätter det i formen och slår smeten över. Jag strödde kanel över äpplena + litet extra socker. Gräddas i 200 grader. Det är en bärpaj, men jag tycker det fungerade bra som äppelpaj också.

Kommentarer

  1. Nu hittade jag dej:) Ska o hälsa på mamma o brorsan än ikväll.....

    SvaraRadera
  2. Hej igen!

    Konstaterade att du kanske har fel tid här på bloggen! Eftersom kl nu är 18.28 den riktiga tiden....kram

    SvaraRadera
  3. Jo, jag vet att klockan är fel. Jag orkar bara inte pyssla på med det...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider