Äppelpaj

Hos oss har vi äpplen i mängd och massor just nu. Har skurit dem i skivor och frusit ner. Har kokat mos och frusit ner. Har kokat saft och frusit ner. Har bakat äppelpajer. Detta recept fanns i Vasabladet torsdagen den 9 september, om jag inte minns fel:
150 g smör och 3 dl mjöl hackas tillsammans (jag använde semlemjöl). Tillsatte 2 msk av makens konjak (men det går förstås lika bra med vatten). Brännvin, stod det i receptet.
egen ska vila ca 30 minuter.

Därefter kavlar man den eller jämnar ut den till lämplig storlek och sätter i en pajform. Gärna ska pajformen ha löstagbara kanter.

Man river 250 g mandelmassa och blandar den med 4 ägg och 2 tsk kanel.
Ägg-mandelmassablandningen slår man över pajdegen. Skivade äpplen (mängd efter behag) sätts ovanpå i lämpligt mönster. Man gräddar först ca 10 minuter i 200 grader och sedan ca 25 minuter i 175 grader. Om man vill, kan man sedan koka en sockerlag på 1 dl vatten och 1 dl syltsocker som man penslar på äpplena när pajen svalnat något.

Jag hade inte syltsocker, så jag försökte mig på att blanda gelatin i sockerlagen. Det gick också.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider